نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 180
همه جانبه، به اجرا در مىآمد تا آنجا كه
ائمه عليهم السّلام نيز روزه و افطار خود را به همراه مردم ديگر، و بر طبق آنچه
كه دستگاه حكومت اعلام مىنمود، انجام مىدادند.[1]
در انجام مراسم حج، كه مسلمانان به صورت گسترده و منظم، در يك زمان و در يك مكان،
به انجام وظايف خود مىپردازند، اين هماهنگى، ضرورت بيشترى پيدا كرده، و رهبرى
نقش برجيتهترى ايفا مىكند، تا در مناسك آن و در اين اجتماع بزرگ اسلامى، بهويژه
در وقوف و روز عيد، پراكندگى و تشتت رخ ندهد. ازاينرو از صدر اسلام، اين سنّت وجود
داشته است كه هر سال، شخص خليفه و يا نمانده او به عنوان «امير الحاج» در مراسم حج
حضور يافته، و اين مسئوليت را به انجام مىرسانده است.[2]
2. حفظ و احيا
حاكم اسلامى مسئوليت دارد تا از توقف و تعطيل احكام اسلامى جلوگيرى
كند، و بهويژه اگر عبادتى، از جنبه اجتماعى، «شعار دين» تلقى مىگردد، به گونهاى
كه بىاعتنايى به آن از سوى مسلمانان، اسلام و نظام اسلامى را سست و ضعيف جلوه
مىدهد و از عزت و عظمت آن مىكاهد، دولت اسلامى موظف است كه در جهت حفظ و احياى
آن فرمان الهى، مردم را به اقامه آن وادار نمايد.[3]
مثلا در برنامههاى عبادى اسلام، حج مراسمى است كه در هر سال، قوّت و
قدرت مسلمانان را از سراسر جهان، به نمايش مىگذارد. ازاينرو، پيشواى مسلمين بايد
براى هرچه با شكوهتر بركزار شدن آن، سرمايه گذارى كند و اگر مردم در انجام آن
كوتاهى نمايد، او موظف است كه آنان را بدان وادارد. و درصورتىكه فقر و تنگدستى،
مانع از حركت آنان به سوى مكّه و حضورشان در اين مراسم شده،