نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 179
پيامهاى حيات اسلام، از صحنه زندگى بشر محو
مىگردد.
نقش دولت اسلامى در برنامههاى عبادى
در هريك از برنامههاى عبادى، ويژگىهايى وجود دارد كه به ناچار،
مديريتى كارآمد و توانمند مىطلبد. اين مديريّت كه نسءوليتهاى برنامهريزى، اجرا
و كيفر متخلفان را به عهده دارد، نمىتواند چيزى جدا از دولت و حكومت باشد.
ازاينرو، در بخشهاى مختلف عبادات اسلامى، از مسئوليتهاى «امام مسلمسن» و «حاكم
اسلامى» سخن به ميان آمده است كه در اينجا به برخى از آنها مىپردازيم:
1. وحدت، هماهنگى و انسجام
نظر اسلام، در برگزارى و انسجام عبادات، بر هماهنگى و نظم است، اين
هماهنگى در برخى از موارد، به شكل يك دستور فردى، و چه بسا به صورت غير الزامى و
«حكم استحبابى» مطرح شده است؛ ولى در مواردى هم، شكل عمومى و حتمى دارد كه از سوى
پيشواى مسلمانان اعمال مىشود؛ مثلا در روزه، تشخيص اينكه چه روزى عيد فطر بوده و
مسلمانان بايد به روزهدارى پايان دهند، با تفحّص از سوى حاكم اسلامى و حكم امام،
انجام مىگيرد. در صدر اسلام نيز مسلمين با روزه پيامبر، روزه مىگرفتند، و هر روز
را كه آن حضرت افطار مىكردند، آنان نيز روز عيد مىدانستند.[1]
به تعبير شيخ طوسى:
در سيره نبوى ثابت است كه رؤيت هلال، بر عهده رسول خدا بود و پيامبر
متصدّى پيگيرى آن بود.[2] پس از آن
نيز اين كار به وسيله كسانى كه زمام امور جامعه را در دست داشتند و خليفه شورده
مىشدند، انجام مىگرفت و در سطح جامعه، به صورت قوىّ و