نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 164
دست داشتن حكومت نياز دارد. همچنين اجراى
اين قانون، در مواردى، تشكيل و سازماندهى يك گروه ويژه را مىطلبد و مسلمانان بايد
چنين تشكيلاتى را فراهم آورند:
و لتكن منكم امة يدعون الى الخير و يأمرون بالمعروف و ينهون عن
المنكر و اولئك هم المفلحون؛[1] بايد از شما گروهى باشند كه دعوت به نيكى كرده، امر به معروف و نهى
از منكر نمايند؛ و آنان رستگارانند.
در اين آيه، به همه مسلمانان دستور داده شده كه براى فراهمآوردن يك
گروه خاص، تلاش كنند. اين گروه كه براى امر به معروف و نهى از منكر، تشكيل مىشود،
وظايفى فراتر از امر و نهى زبانى- كه يك تكليف عمومى است- بر عهده دارد. وظيفه
آنان مخصوص مواردى است كه امر و نهى، به تشكيلات و اقتدار نياز دارد و اقدامات
پراكنده مسلمانان نمىتواند تأثير كافى داشته باشد. ازاينرو، امام صادق عليه
السّلام فرمود:
اين وظيفهاى است بر افراد توانمند كه به معروف و منكر آگاهند و
فرمانشان مطاع است ...
نه كسانى كه قدرت نداشته، يكّه و تنها بوده، اطاعت و حمايت نمىشوند.[2] پس اقامه امر به معروف و نهى از
منكر، از ابعاد گوناگونى، با دولت اسلامى ارتباط پيدا مىكند:
1- در مواردى كه دخالت افراد گوناگون به هرجومرج در نظام اجتماعى
مىانجامد، امر به معروف و نهى از منكر با اجازه حاكم اسلامى انجام مىشود.
2- با حاكميت نظام اسلامى و اقتدار دولت اسلامى، امر به معروف و نهى
از منكر گسترش و رواج مىيابد.
3- دولت اسلامى، مأموريتهاى خطير امر به معروف و نهى از منكر را به
گروه خاصى كه از قدرت بيشترى برخوردار و داراى بصيرت اسلامى و آگاهىهاى اجتماعى
باشند، مىسپارد تا آنان با توجه به اختياراتى كه از سوى دولت اسلامى كسب
كردهاند،