نام کتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) نویسنده : حامدنيا، رسول جلد : 1 صفحه : 64
3) اهميّت حكومت از ديدگاه اسلام
در مباحث قبل دلايل عقلى لزوم حكومت را در جامعه به اختصار مورد
بررسى قرار داديم. امّا اين سؤال همچنان مطرح است كه نظر اسلام نسبت به اصل حكومت
چيست؟
گفتيم جامعه براى اينكه بتواند به حيات خود ادامه دهد و افراد بشر به
اهداف زندگى اجتماعى و معنوى خود برسند، نياز به قانونگذار، قانون و مقررات و مجرى
قانون است. بدون شك اين كار از عهده دستگاهى به نام حكومت بر مىآيد. اسلام نيز
وجود چنين دستگاهى را براى جامعه لازم مىشمارد و آنانى را كه مخالف و منكر حكومت
هستند، مورد سرزنش و نكوهش قرار مىدهد.
امير المؤمنين على (ع) در پاسخ به خوارج كه منكر حكومت بودند و شعار
«
لا حُكْمَ الّا للّه؛
حكومت جز براى خدا نيست»، سر مىدادند،
فرمودند:
«آرى درست است كه (حكم) خاص خداى متعال است لكن اينان (خوارج)
مىگويند (حكومت و فرمانروايى) خاص خداى متعال است در حالى كه مردم به ناچار بايد
حكمى داشته باشند چه درستكار و چه نادرست.»[1]
حضرت على (ع) وجود حكومت را براى جامعه امرى لازم و ضرورى مىدانند و
حتّى وجود حاكمى فاجر را بهتر از نبود آن براى جامعه مىشمارند، چرا كه حاكم فاجر
هم تا آنجايى كه قوانين و مقررات به نفع وى باشد يا تزاحمى با منافع او نداشته باشد،
آنها را اجرا مىكند و نظم و امنيّت نسبى عايد جامعه مىشود؛ در حالى كه نبود هر
گونه حاكمى جامعه را به هرج و مرج و نابودى سوق مىدهد.
ايشان در ادامه وظايف حكومت و حاكم، چنين مىفرمايد: