نام کتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) نویسنده : حامدنيا، رسول جلد : 1 صفحه : 31
تمام پيامبران با ارائه برنامهاى جامع،
آزادسازىانسان از تمام زنجيرهاى اسارت بوده است؛ آزادى از اسارت هوى و هوس،
حاكمان طاغوت، خرافات و آداب و رسوم غلط و ... چنان كه قرآن كريم مىفرمايد:
«... وَ يَضَعُ عَنْهُمْ اصْرَهُمْ وَ الْاغلالَ الَّتى كانَتْ
عَلَيْهِمْ؛ وبارهاى سنگين و غل و زنجيرهايى كه بر گردنشان بود از (دوش آنها)
بر مىدارد.»[1]
5- 5) برقرارى عدالت اجتماعى
انسان موجودى اجتماعى است و در جامعه زندگى مىكند، حال يا به خاطر ضرورت
و نياز و يا به لحاظ طبيعت انسان. يك جامعه لازم است داراى شرايطى باشد كه هم باعث
حفظ نسل بشر شود و هم زمينه رشد و تعالى انسان را فراهم كند.
يكى از شرايط و صفات جامعه متعالى، وجود عدالت در بين افراد جامعه
است. از اقسام عدالت مىتوان به عدالت معيشتى و اقتصادى، عدالت قضايى و عدالت
سياسى اشاره كرد.
جامعه بى عدالت در ابعاد مختلف آن دچار تبعيض بين افراد شده و از رشد
و تعالى آنان جلوگيرى مىكند. در بى عدالتى اقتصادى، عده كمى امكانات عظيمى از
جامعه را در دست مىگيرند و بيشتر مردم از كمترين امكانات و خدمات بى بهره
مىمانند. در بى عدالتى قضايى، افرادى هميشه حكم ناحق را به نفع خود تحكيم مىكنند
و در نتيجه حقوق عدّهاى را پايمال مىكنند. در بى عدالتى سياسى و غير آن نيز به
همين منوال، عرصه سياست و غير آن هميشه متعلق به افرادى خاص است.
برقرارى عدالت آن قدر مهم است كه فلاسفه براى اثبات نبوّت، متوسل به
اصل برقرارى عدالت اجتماعى شدهاند.[2]