نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 213
و همچنين «فليست تصلح الرعيه الا بصلاح الولاه؛ كار مردم و
اصلاح آنها جز به شايستگى زمامداران سامان نمىيابد.»[1]
از منظر امام على (عليهالسلام)، عدالت و عدالتورزى از شرايط اصلى
كارآيى هر نظام سياسى است و مايه اثر بخشى و كارآيى عملكرد حكومت مىشود: «من عدل
نفذ حكمه؛ هر كس با عدالت رفتار كند، حكمش نافذ و كارآ مىگردد.»[2]
ب. كارآمدى به معناى ايفاى بهينه كليه كارويژههاى حكومت اسلامى:
بسيارى از انديشمندان معاصر همچون «ليپست» كارآيى و كارآمدى را
«عملكرد حقيقى و واقعى حكومت يا برآورده شدن كارويژههاى اساسى حكومت توسط نظام»
تعريف كردهاند. از اين منظرمى توان كارآمدى را در معناى كارويژههاى اساسى حكومت
و نحوه ايفاى بهينه آنها تبيين نمود.[3]
در متون و منابع اسلامى پيرامون حكومت و وظايف، كاركردها و مقاصد
عاليه آن، موضوعات مهم و اساسى وجود دارد كه با تكيه بر ويژگىهاى خاص خود
بالاترين سطح كارآمدى را تضمين نموده و توانايى تحقق اهداف و كارويژههاى دولت
اسلامى را داراست؛ در حالى كه كارآمدى نظامهاى غيردينى و لائيك، تنها با ملاحظات
مادى سنجيده مىشود، نظام سياسى در اسلام از اين ملاحظات مادى فراتر رفته است.[4] و فقط به فكر اهداف زودگذر و كوتاه
مدت بر پايه اقتصادى و كارآيى اقتصادى و مادى
[4]. ر. ك: محمد البرادعى و مودود رحمان،« بررسى
نظارتهاى سازمانى و ارزيابى رفتار سازمانى از ديدگاه اسلام با به كار بردن فرآيند
تحليلى»، مندرج در: مجموعه مقالات نگرشى بر مديريت در اسلام، تهران: مركز آموزشى و
مديريت دولتى،، ص.
نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 213