نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 212
أ. كارآمدى و كارآيى به معناى اثر بخشى:
اصلىترين واژه مترادف كارآمدى و كارايى در زبان عربى «نفاذيّه» است.[1] امام على (عليهالسلام) در حوزه
مديريت و اداره جامعه با كاربرد كلمات «نفذ» و «نفاذهم» در عهدنامه خود به مالك
اشتر به كارآيى و اثربخشى اشاره نموده و يكى از ويژگىها و شرايط وزيران لايق را،
«برخوردارى از كارآيى» بر مىشمارد: «و انت واجد منهم خير الخلف ممن له مثل آرائهم
و نفاذهم ...؛ و اين در حالى كه تو مىتوانى به جاى آنها [وزيران بد] افراد
شايستهاى را كه آگاهى و كارآيى لازم را داشته و جرائم و گناهان و انحرافات پيشين
را ندارند و با ستمگران و بزهكاران معاونت نكرده باشند بيابى ...».[2]
از سوى ديگر در زبان انگليسى، براى معناى كارآمدى از واژه (Competence) نيز به معناى «صلاحيت و سزاوارى» استفاده مىشود. بر اين اساس
تأكيدات آموزههاى اسلامى بر شايسته سالارى و گزينش صالحترين، بهترين، عالمترين،
قوىترين و با كفايتترين افراد در رأس هرم مديريتى جامعه و ساير منصبها، در اين
چارچوب قابل ارزيابى است و افراد كارآ و كارآمد را مد نظر دارد. همچنان كه امام
على (عليهالسلام) مىفرمايد:
«ايها الناس ان احق الناس بهذا الامر اقواهم عليه واعلمهم بامر الله
فيه؛ سزاوارترين مردم به خلافت كسى است كه بدان تواناتر باشد و در آن به فرمان خدا
داناتر.»[3]
[1]. ر. ك: بهرام اخوان كاظمى، درآمدى بر كارآمدى
نظام سياسى اسلام، ص.