نام کتاب : درسهايى از وصيت نامه امام خمينى( ره) نویسنده : شفيعى مازندرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 98
استقلال همه جانبه و تماميّت ارضى كشور، دفاع از حقوق همه
مسلمانان و عدم تعهّد در برابر قدرتهاى سلطهگر و روابط صلحآميز متقابل با دول
غيرمحارب استوار است.
در اصل 55 قانون اساسى اعطاى پناهندگى سياسى نيز در چارچوب خاصى
تجويز شده است:
دولت جمهورى اسلامى ايران مىتواند به كسانى كه پناهندگى سياسى
بخواهند پناه دهد، مگر اينكه بر طبق قوانين ايران، خائن و تبهكار شناخته شوند.
و. حقوق اقليّتها
همانطور كه قبلًا اشاره نموديم رسولخدا در سال اوّل هجرت، ميان
مسلمانان عقد اخوّت برقرار كرد و براى برقرارى روابط سالم و همزيستى مسالمتآميز،
با قبايل يهود در مدينه از جمله: يهود بنىالنّظير، بنىقينقاع، بنىقريظه و ...[1] پيماننامه امضا كرد. پيامبر صلى
الله عليه و آله از آنان كه در پناه اسلام بودند تعهّد مىگرفت كه رفتار خلاف شأن
انسانى را در ملأ عام و در مجامع مسلمانان مرتكب نشوند، عقايد، سنّتها و آداب
اسلامى را به استهزا نگيرند و به اعمال ضدارزشى مانند: ربا و نكاح با محارم
نپردازند.[2] آنها كه
در پناه اسلام زندگى مىكردند به عنوان «اهل ذمّه» و «معاهد» از بسيارى حقوق
اجتماعى برخوردار بودند و در ميان مسلمانان به كسب و كار مىپرداختند و در چارچوب
پيمان و قانون اهل ذمّه، داراى امنيت و آزادى بودند. آنان ماليات بردرآمد پرداخت
نمىكردند و فقط سرانهاى عادلانه را كه «جزيه» ناميده مىشد. در حدّ توان- كه از
سوى حاكم اسلامى تعيين مىشد- پرداخت مىكردند. اين سرانه به ازاى افراد كارآمد،
منظور مىشد و زنان، از پاافتادگان، پيران و ديوانگان و كودكان را شامل نمىشد.[3] جزيه، ماليات عادلانهاى است كه
حكومت اسلامى از اهل ذمّه و كسانى كه در پناه حكومت اسلامى زندگى مىكنند، دريافت
مىكند.
مسأله توريسم و سير و سياحتهاى بينالمللى كه امروز در جهان مطرح
است. در شكل صحيح آن در حكومت اسلامى نيز مطرح است. و پيروان مكتبهاى مختلف حق
دارند به هر شهر و ديار در قلمرو اسلامى سفر كنند و تمدّن، آداب و رسوم جامعه
اسلامى و كردار و رفتار