نام کتاب : درسهايى از وصيت نامه امام خمينى( ره) نویسنده : شفيعى مازندرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 21
معنى ثقل
«ثَقَل» و «ثِقْل» به هر چيز نفيس و گرانبها و نيز شىِ سنگين گفته
مىشود. اين واژه همچنين در مفهوم تضايفى و سنگينى نسبى به كار مىرود؛ مثلًا شى
سنگينتر در برابر شى سبكتر را «ثَقَل» مىگويند.[1]
به زاد و توشه و بار و بُنه مسافر نيز «ثَقَل» گفته مىشود.[2]
«ثِقْل» به گنجهاى نهفته در دل زمين و نيز به معنا هر چيزى كه قابليَت توزين
داشته باشد و مورد رقابت مردم قرار گيرد نيز آمده است.[3]
ج. راز توصيف به «ثقل»
اين پرسش قابل توجّه است كه چرا پيامبر عظيمالشّأن اسلام صلى الله
عليه و آله دو يادگار خود در ميان ما را به «ثَقَل» توصيف نموده است. در پاسخ اين
پرسش نظرهاى مختلفى از سوى عالمان طراز اوّل اسلام از شيعه و سنّى ارائه شده است؛
از جمله به چند قول اشاره مىكنيم:
«ابناثير»، لغتدان و حديثشناس معروف اهل سنّت مىنويسد: «سَمّا هُما ثَقَلَيِن اعْظاماً لِقَدْرِهما و تعظيماً لشأنها؛[4]
پيامبر، قرآن و اهلبيت را به خاطر عظمت قدر و بزرگداشت منزلت آنها «ثَقَلَيْن»
ناميد».
«ابن ابىالحديد» شارح معروف نهجالبلاغه در اين باره مىنويسد:
«ثقل» بار و اسبابى را گويند كه مسافر آنها را با خود حمل مىكند.
پيامبر، قرآن و اهل بيت را به بار و اسباب خود تشبيه كرده و آنها را متاع خود دانسته
است كه حتماً به او بازگردانده خواهد شد؛[5]
(اسباب و متاعى كه پيامبر آنها را به رسم امانت در ميان ما باقى گذارده است).
ولى پاسخ اساسى همان است كه «ابناثير» در
النهايه به آن اشاره كرده است:
متابعت و پيروى از اين دو، سنگين و طاقتفرسا است و از عهده افراد
سستْ عنصرِ دنياگرا و شيفته زندگى دنيوى برنمىآيد.[6]