responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايى از وصيت نامه امام خمينى( ره) نویسنده : شفيعى مازندرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 17

ارشاد انسان انقلابى فروگذار نكرده است و از آنجا كه «حكمت عملى» هميشه براساس «حكمت نظرى» شكل مى‌گيرد و اساس احكام عملى و فرعى اسلامى بر پايه احكام عقيدتى آن استوار است، حضرت امام پيش‌گفتارى را به‌عنوان زيربناى فكرى دستورهاى عملى و ارشادهاى تاريخ‌ساز خويش نوشته‌اند. راز نوشتن اين پيش‌گفتار را مى‌توان در همين نكته جستجو كرد. پيامبر عظيم‌الشأن اسلام بنيان‌گذار اين سيره گران‌مايه در تاريخ مسلمانان است و حديث معروف «ثقلين»، «سفينه»، «حديث غدير»، و ... گواه اين مدّعا است كه پيامبر صلى الله عليه و آله در كنار ابلاغ دستورالعمل‌ها از زيربنا و جهان‌بينى آنها نيز، سخن به ميان مى‌آورند.

د. ضرورت تدريس وصيّت‌نامه‌

ضرورت تدريس وصيّت‌نامه سياسى- الهى حضرت امام قدس سره در مراكز علمى را مى‌توان در فوايدى چند باز جست. از اين ميان، مهم‌ترين فايده را مى‌توان در عنوان «پرورش نسل مورد نظر اسلام» سراغ گرفت كه توضيحى كوتاه در اين باره مى‌آوريم.

پرورش نسل مورد نظر اسلام‌

در يك گروه‌بندى، انسان‌ها از حيث برخوردارى از علم و ايمان بر چند دسته‌اند:

1. گروهى كه بيگانه از اين دو ارزشند.

2. دسته ديگر اندوخته‌هاى علمى دارند و چه بسا در فنّ خود تخصّص دارند، ولى از نظر ايمان و تعهّد به اصول انسانى عقب مانده‌اند.

3. دسته سوم داراى ايمانى محكم و تعهّدى سخت به اصول انسانى‌اند، ولى از اندوخته‌هاى علمى بى‌بهره‌اند.

4. دسته‌اى نيز داراى ويژگى‌هاى و كمالات متعالى‌اند و از علم و ايمان برخوردارند. به عبارت ديگر، صاحب تخصّص و تعهّدند.

از ميان اين گروه‌ها تنها گروه چهارم مورد نظر است و مراكز علمى كشور از حوزه گرفته تا دانشگاه در پى تقويت و پرورش اين نسلند.

بنابراين، ضرورت تدريس وصيّت‌نامه سياسى- الهى حضرت امام قدس سره در مراكز علمى كشور را نيز مى‌توان از همين‌جا دريافت؛ زيرا ترديدى نيست كه:

اولًا: حضرت امام قدس سره فقيهى برجسته، متفكّرى بى‌نظير، اسلام‌شناسى راستين، عارفى ربّانى و مربّيى بى‌بديل است و چنين كسانى مى‌توانند انسان را تا اوج قله‌هاى رفيع سعادت و

نام کتاب : درسهايى از وصيت نامه امام خمينى( ره) نویسنده : شفيعى مازندرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست