نام کتاب : درسهايى از وصيت نامه امام خمينى( ره) نویسنده : شفيعى مازندرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 132
چشم دوختهاند، درباره شناختهاى وحيانى و جهانشناختى دينى
نيز، سخنى به دور از حقيقت دارند؛ بنابراين بايد ديد فرد درباره ابزار جهانشناسى
چگونه مىانديشد.
ج. ابزار شناخت در نظر امام خمينى قدس سره
شناخت و دريافت حقايق هستى و راهيابى به اسرار نهفته در گيتى براى
انسان، از راههاى گوناگون صورت مىپذيرد.
1. حواسّ ظاهر
معرفت به برخى حقايق از راه حواسّ انجام مىگيرد و كسى كه فاقد حسّى
باشد از معرفت حاصل از راه آن نيز بىنصيب است.[1] «من فقد حيّساً فقد فقد عليماً»[2]
2. عقل و ادراكات عقلى
استفاده از ادراكات عقلى، مورد توجّه اكيد اسلام است و روايات شريفه
از جمله «دين اللّه لايصاب بالعقول» مربوط به احكام
تعبّدى دين است و گرنه در باب اثبات صانع، توحيد و تقديس، اثبات معاد و نبوّت،
بلكه مطلق معارف، از عقل مىتوان استمداد جست و كلام برخى كه مىگويند در اثبات
توحيد فقط بايد به دليل نقلى اعتماد جست، از مصايب است.[3]
3. فطرت و بينشهاى فطرى
در انسان، بينشهاى فطرى فراوانى وجود دارد، از جمله بينش فطرى نسبت
به توحيد و معاد؛ بلكه رؤوس همه معارف و عقايد فطرىاند.[4]
4. رؤياهاى صادقه
عامل اصلى مشاهدات نفسانى و آگاهى از حقايق هستى، انقطاع وانسلاخ نفس
از توجّه به طبيعت و زندگى طبيعى است، اين انقطاع گاهى از راه خواب صورت مىپذيرد؛[5] اينگونه خوابها را «روياهاى
صادقه» مىخوانند.
[1]. امام خمينى، مصباح الهداية الى الخلافة و
الولاية، ص 27 و 37.