responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايى از وصيت نامه امام خمينى( ره) نویسنده : شفيعى مازندرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 114

6. استعمارگران و اذناب آنان.

اين گروه‌ها همواره ترويج مى‌كنند كه «كار مسيح را به مسيح و كار قيصر را به قيصر بسپاريد». بديهى است كه انتظام و انجام امور به نحو بايسته، از كسانى ساخته است كه نه تنها از علم، عقل و توانايى لازم برخوردار باشند، بلكه از عالم غيب و امدادهاى الهى نيز بهره‌مند باشند و اينان جز مثلّث هدايت (نبى، رسول و امام معصوم) نيستند. ولايت فقيه، منصب نيابت امام معصوم عليه السلام در دوران غيبت امام (عج) است. به‌همين دليل ولى‌فقيه، سياست‌گذار امّت است و رهبرى حكومت اسلامى در دوران غيبت را برعهده دارد.

ب. ولايت مطلقه فقيه‌

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در زندگى روزمره خود دو نوع سيره داشت:

1. سيره مربوط به زندگى شخصى به‌عنوان يك انسان. پيامبر صلى الله عليه و آله چه در مورد مسائل فردى و چه اجتماعى، مانند ديگران است: غذا مى‌خورد، مى‌خوابد، عبادت مى‌كند، به زن و فرزند خود رسيدگى مى‌كند و در رفع احتياج آنان مى‌كوشد و ...

2. سيره مربوط به پيشوايى جامعه؛ به اين معنا كه چون آن حضرت داراى منصب نبوّت و رهبرى امّت است، داراى ويژگى‌ها و وظايف خاصّى است:

الف. پيام و تعاليم الهى را ابلاغ مى‌كند.

ب. به بيان و تشريع احكام حكومتى و ولايى مى‌پردازد.

ج. به تشكيل حكومت و تحكيم نظام سياسى- اجتماعى همّت مى‌گمارد.

ترديدى نيست كه پس از رحلت پيامبراكرم صلى الله عليه و آله، امام معصوم عليه السلام خليفه و نايب آن حضرت است. نيابت امام از پيامبر صلى الله عليه و آله در همه شئون مربوط به زعامت آن حضرت يعنى نوع دوم از سيره پيامبر صلى الله عليه و آله است، نه نوع اوّل؛ چرا كه در اين باره امام نيز همچون پيامبر و ساير افراد بشر داراى رفتار فردى و اجتماعى مخصوص به خود است و در همه آنچه كه جزء نوع دوم از سيره پيامبر است امام عليه السلام نيز بدون استثنا و به‌طور مطلق، منصب نيابت از رسول خدا صلى الله عليه و آله را داراست. (ولايت مطلقه امام عليه السلام)

در زمان غيبت امام معصوم نيز نايب او يعنى فقيه جامع‌الشرايط عهده‌دار و داراى نوع دوم از وظايف و سيره پيامبر صلى الله عليه و آله و امام معصوم عليه السلام است.

نمى‌توان پذيرفت كه نايب امام معصوم برخى مسئوليت‌هاى امام را عهده‌دار باشد، امّا

نام کتاب : درسهايى از وصيت نامه امام خمينى( ره) نویسنده : شفيعى مازندرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 114
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست