responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 448

هم كه بگذرد محرمى تا همه اعمالت را به جا آورى، و اگر پيش يا پس از ميقات محرم شدى، يا در ميقات ولى لبيك نگفتى، بدان كه محرم نيستى، گرچه لباس احرام به تن دارى، و در صورت وجوب يا استحبابش واجب يا مستحب است با شرائط مقرره‌اش محرم شوى.

(سرار حج 29)

پوشيدن لباس احرام پيش از ميقات مانند پوشيدن لباس پيش از نماز است و هرگز اشكالى ندارد، ولى گفتن لبيك پيش از ميقات يا پس از آن كافى نيست و چنانكه گذشت نيت و ميقات و لبيك بايستى يكجا باشند.

اگر يادت رفت كه بعضى لباس‌هاى را در حال احرام بيرون آرى، و يا حتى عمداً ترك كردى احرامت قطعاً درست است ولى در صورت عمد گناه كرده‌اى و كفاره هم دارد، و در صورت غيرعمد نه حرام است و نه كفاره دارد.

مسأله 4- فاصله ميان دو عمره:

در اينكه فاصله ميان دو عمره لازم است يا نه فقهاء اختلافاتى دارند كه: يك سال يك ماه، ده روز يا هيچ فاصله شرط نيست.

برحسب اطلاق آيه «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَهَ لِلَّهِ‌»: حج و عمره را براى خدا به اتمام رسانيد، و نيز فرموده پيمبربزرگوار (ص) كه: «عمره تا عمره ديگر كفاره گناهان ميان آن دو است» چنان مى‌نمايد كه اصولًا فاصله شرط نيست، چه دو يا چند عمره براى خودت انجام دهى و چه براى ديگران و چه تقسيم ميان خود و آنان، چه ميان عمره تمتع و مفرده و چه ميان عمره‌هاى مفرده، به طور كلى فاصله هرگز شرط نيست و رواياتى هم كه براى لزوم فاصله استدلال شده هرگز دلالتى ندارند.

نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 448
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست