نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 448
هم كه بگذرد محرمى تا همه اعمالت را به جا
آورى، و اگر پيش يا پس از ميقات محرم شدى، يا در ميقات ولى لبيك نگفتى، بدان كه
محرم نيستى، گرچه لباس احرام به تن دارى، و در صورت وجوب يا استحبابش واجب يا
مستحب است با شرائط مقررهاش محرم شوى.
(سرار حج 29)
پوشيدن لباس احرام پيش از ميقات مانند پوشيدن لباس پيش از نماز است و
هرگز اشكالى ندارد، ولى گفتن لبيك پيش از ميقات يا پس از آن كافى نيست و چنانكه
گذشت نيت و ميقات و لبيك بايستى يكجا باشند.
اگر يادت رفت كه بعضى لباسهاى را در حال احرام بيرون آرى، و يا حتى
عمداً ترك كردى احرامت قطعاً درست است ولى در صورت عمد گناه كردهاى و كفاره هم
دارد، و در صورت غيرعمد نه حرام است و نه كفاره دارد.
مسأله 4- فاصله ميان دو عمره:
در اينكه فاصله ميان دو عمره لازم است يا نه فقهاء اختلافاتى دارند
كه: يك سال يك ماه، ده روز يا هيچ فاصله شرط نيست.
برحسب اطلاق آيه «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ
وَ الْعُمْرَهَ لِلَّهِ»: حج و عمره را براى خدا به اتمام
رسانيد، و نيز فرموده پيمبربزرگوار (ص) كه: «عمره تا عمره ديگر كفاره گناهان ميان
آن دو است» چنان مىنمايد كه اصولًا فاصله شرط نيست، چه دو يا چند عمره براى خودت
انجام دهى و چه براى ديگران و چه تقسيم ميان خود و آنان، چه ميان عمره تمتع و
مفرده و چه ميان عمرههاى مفرده، به طور كلى فاصله هرگز شرط نيست و رواياتى هم كه
براى لزوم فاصله استدلال شده هرگز دلالتى ندارند.
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 448