responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 447

مسجدالحرام در درجه اعلاى رجحان، سپس همه شهر مكه و در آخر همه حرم كه چهار فرسنگ در چهار فرسنگ است، و نقطه جالب نظر در اين احاديث اين است كه در خصوص مسجدالحرام و مسجدالرسول امر كرده كه نماز را تمام بخوانيد و در جاهاى ديگر مكه و مدينه: حرم الله و حرم الرسول (ص) واجب نيست شكسته بخوانى گرچه اينجاها نيز احياناً امر با تمام شده ولى درباره مسجدالحرام و مسجد الرسول خبرى كه صريح در تخيير ميان قصر و اتمام باشد فقط خبر عمران است و بقيه اخبارش صريح در اتمام مى‌باشد كه چون رمى به تمام در اينجاها پس از نهى عمومى اتمام است دلالت بر وجوب ندارد.

نتيجه در مسجدالحرام و مسجدالرسول مستحب مؤكد بلكه مقتضاى احتياط شديد است كه نمازت را تمام بخوانى، و در ساير نقاط مكه و مدينه بهتر است و در ساير جاهاى حرم مكه كه فعلًا وسيع‌تر از مكه است در درجه سوّم از استحباب مى‌باشد.

مسأله 3- بيرون آمدن از احرام:

حالت احرام حالتى است كه نمى‌تواند بدون انجام وظائفش چه حج باشد و چه عمره از آن رهائى يافت، و مجرد كندن لباس احرام شما را از احرام بيرون نمى‌برد.

لباس احرام يكى از كوچك‌ترين واجبات احرام است و اصولًا احرام بستن و احرام كندن غلطى است مشهور و خيلى عاميانه، زيرا خود احرام نه بستنى است و نه كندنى.

بنابراين وقتى محرم شدى متوجه باش كه تا اعمالش را انجام ندهى هرگز خلاصى ندارى و به هيچ وجه باطل هم نمى‌شود، بنابراين احتياط در تجديد احرام در بعضى موارد بى‌جاست، شما هر وقت با شرائط محرم شدى هر اندازه‌

نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست