نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 447
مسجدالحرام در درجه اعلاى رجحان، سپس همه
شهر مكه و در آخر همه حرم كه چهار فرسنگ در چهار فرسنگ است، و نقطه جالب نظر در
اين احاديث اين است كه در خصوص مسجدالحرام و مسجدالرسول امر كرده كه نماز را تمام
بخوانيد و در جاهاى ديگر مكه و مدينه: حرم الله و حرم الرسول (ص) واجب نيست شكسته
بخوانى گرچه اينجاها نيز احياناً امر با تمام شده ولى درباره مسجدالحرام و مسجد
الرسول خبرى كه صريح در تخيير ميان قصر و اتمام باشد فقط خبر عمران است و بقيه
اخبارش صريح در اتمام مىباشد كه چون رمى به تمام در اينجاها پس از نهى عمومى
اتمام است دلالت بر وجوب ندارد.
نتيجه در مسجدالحرام و مسجدالرسول مستحب مؤكد بلكه مقتضاى احتياط
شديد است كه نمازت را تمام بخوانى، و در ساير نقاط مكه و مدينه بهتر است و در ساير
جاهاى حرم مكه كه فعلًا وسيعتر از مكه است در درجه سوّم از استحباب مىباشد.
مسأله 3- بيرون آمدن از احرام:
حالت احرام حالتى است كه نمىتواند بدون انجام وظائفش چه حج باشد و
چه عمره از آن رهائى يافت، و مجرد كندن لباس احرام شما را از احرام بيرون نمىبرد.
لباس احرام يكى از كوچكترين واجبات احرام است و اصولًا احرام بستن و
احرام كندن غلطى است مشهور و خيلى عاميانه، زيرا خود احرام نه بستنى است و نه
كندنى.
بنابراين وقتى محرم شدى متوجه باش كه تا اعمالش را انجام ندهى هرگز
خلاصى ندارى و به هيچ وجه باطل هم نمىشود، بنابراين احتياط در تجديد احرام در
بعضى موارد بىجاست، شما هر وقت با شرائط محرم شدى هر اندازه
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 447