responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 446

عرفات در خط مستقيم است و نه دورى، چهار فرسنگ نيست تا مجموعش هشت فرسنگ باشد و بنابراين مقلدان سائر مراجع نيز نمازشان با شرائطش همچنان تمام است.

مسأله 2- متوطنان در مكه يا مدينه چنانچه هر يك به شهر ديگرى، مكى به مدينه يا مدنى به مكه مسافرت كند نمازش تمام و روزه هم برقرار است، زيرا مسافت ميان اين دو شهر كمتر از يك روز راه است.

مسأله 3- در هر جاى دنيا اگر كمتر از مسافت يك روز راه مسافرت كردى همين حكم جارى است، مثلًا از طهران به اصفهان چه در اصفهان قصد ده روز كنى يا نه زيرا مسافرت بين اين دو شهر كمتر از يك روز راه با بيشتر وسائل مسافرت و تفصيل سائر مسائل قصر در جاى خود رسيدگى مى‌شود.

مسأله 2- موارد تخيير:

از موارد تخيير بين قصر و اتمام مكه و مدينه است و احاديث در اين‌باره تعبيرات گوناگونى دارند كه «1- مسجدالحرام الرسول ومسجد الكوفه و حرم الحسين» 2- «حرم الله و حرم رسوله و حرم أميرالمؤمنين و حرم الحسين» «3- مكه و المدينه ومسجد الكوفه و الحيره».

پس درباره‌هر يك از مكه و مدينه كه مورد متخيرند اين سه تعبير: مكه حرم الله المسجدالحرام مدينه حرم الرسول مسجدالرسول به ميان آمده، و روى هم رفته حكمتش را مبارك بودن مكان دانسته‌اند، و مقتضاى جمع ميان اينگونه مطلق و مقيدهاى موافق يكديگر اين است كه نماز تمام در مسجدالرسول خيلى رجحان دارد و در همه شهر مدينه نيز خوب است، اما مكه، خود مسجدالحرام خيلى رجحان دارد و در همه شهر مدينه نيز خوب است، اما مكه،

نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 446
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست