نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 363
ابراهيموار قربانت مىكنم، ابراهيم فرزند
بهتر از جانش را به همين رمز و همين معنى فدا مىكند و آنچه او بايد بكند كرد و در
نتيجه آنكه بايد بشود شد: «إماماً للناس».
اكنون در جبهههاى مُنى، و سپس در همه صحنههاى زندگيت ابراهيمى شو،
در هر دوى نفى و اثباتت قوى باش، هم عليه شيطان كه با همه قدرت نفيش كنى، و هم در
راه رحمان كه هماره نه تنها در عقل و فلسفه بلكه عملًا اثباتش كنى، كه اگر پاى
جهاد و خون پيشآمد بىتأمل قدم در ميدان خون نهى، و اكنون كه هديهات «ما استَيسر
من الهدى» است كه قربانى برحسب امكانت مقرر شده، چون دو جانبه است بايستى
حتىالامكان در اوج كمال و زيبائى باشد، كه نه تنها مقصود خوردن و خوراندن است، و
فقط خون ريختن، بلكه هديهاى است دو جانبه: تقوايش رمز فداكارى است براى «الله»
گوشتش هم براى «اهل الله» و اين خود نمونه و نمايندهاى است از هديه جان براى
جانان، و نه تنها هديه مال است كه آسان نمايد، اين هديه اسماعيل بهتر از جان است،
متوجه باش قربانيت دروغين نباشد، راستگو باش و راست رو و راستكار.
آرى ابراهيم وار كه تا دردناكتر از شهادت پيش روى، تا دست كم از اين
پس به تن به شهادت دهى، كه اينجا قله و اوج كمال بندگى و تسليم است، و اينجاست كه
مىتوانى توحيدت را كمال بخشى، و از همه معبودها دروغين آزاد شوى.
سه ديدگاه:
قربانى هدى: را از سه ديدگاه: جانبازى خونبازى اطعام مساكين بايد
ديد، و آنچه در قرآن و روايات مكرراً بدان تصريح و تأكيد شده همين سومى است، و آن
دو ديگر كه روحساز و جانبخشاند تنها براى نكته بينان از خلال
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 363