نام کتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري نویسنده : قدردان قراملكى، محمد حسن جلد : 1 صفحه : 84
خصوصى افراد هم شامل مىشود و از خود آنان
هم اولى به تصرف است كه اين مورد قبول استاد و برخى ديگر است كه اشاره خواهد شد.
انتقال اختيارات پيامبر به ولى فقيه
بحث مهم، در انتقال اختيارات وسيع پيامبر اسلام به حاكمان اسلامى در
عصر غيبت است كه مخالفان و موافقان جدى دارد. امام خمينى در رأس موافقان معتقد است
كه اختيارات ولى فقيه با اختيارات پيامبر اسلام يكسان است و اختلاف اين دو فقط در
شأن و جايگاهشان نزد خداست[1].
شهيد مطهرى با ديد باز به اين مسأله مىنگرد و از ظاهر عباراتش چنين
برمىآيد كه اختيار پيامبر نه به خاطر شخص ايشان بلكه به خاطر داشتن زعامت جامعه
اسلامى است و در حقيقت اختيار وسيع متعلق به اصل حكومت اسلامى است كه در عصر غيبت
به ولى فقيه منتقل مىشود. مبناى نظرى اين رأى استاد اعتقاد ايشان به اجتهاد و فقه
پوياست كه مىتواند خود را با مقتضيات هر عصرى تطبيق دهد.
اسلام اختياراتى به حكومت اسلامى و به عبارت ديگر به اجتماع اسلامى
داده است. اين اختيارات را در درجه اول مربوط به حكومت شخصى پيغمبر است و از او به
حكومت امام و از او به هر حكومت شرعى ديگر منتقل مىشود.
قرآن كريم مىفرمايد:
النبى اولى بالمؤمنين من انفسهم.
«پيغمبر از خود مؤمنان بر آنها حق تسلط
[1] - ر. ك: كتاب البيع، ج 2، ص 488/ صحيفه نور، ج 20،
ص 170/ و نيز ر. ك: ولايت فقيه، ص 55،« اين توهم كه اختيارات حكومتى رسول اكرم
بيشتر از حضرت على عليه السّلامبود، يا اختيارات حكومتى امير مؤمنان على عليه
السّلام بيش از فقيه است، باطل و مردوداست»- مجموعه آثار، ج 3، ص 5- 194( ختم
نبوت).
نام کتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري نویسنده : قدردان قراملكى، محمد حسن جلد : 1 صفحه : 84