نام کتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري نویسنده : قدردان قراملكى، محمد حسن جلد : 1 صفحه : 26
عنايت ويژهاى داشتند كه در ذيل به برخى از
ملاكها اشاره مىشود.
ملاكهاى مشروعيت
در تحليل و پردازش ملاك و ميزان مشروعيت حكومت آراى متكثّرى عرضه شده
كه در اينجا به بعضى اشاره مىشود:
1. زور و غلبه) rewoP (
برخى ملاك مشروعيت را برخوردارى از قدرت و زور بيشتر مىدانند و بر
اين باورند كه حكومت حق و مشروع، حكومتى است كه از قوه قهريه بيشترى برخوردار باشد
الحق لمن غلب. سوفسطاييان و گرسيوس، مورخ و سياستمدار رومى، هابز، فيلسوف سده
هفدهم[1] و امام
احمد بن حنبل[2] از اين نظر
جانبدارى مىكنند. استاد شهيد، حاكم مشروع را حاكمى وصف مىكند كه مشروعيتش
برخاسته از مردم و يا از خداوند باشد.
حكمران بالضرورة يعنى كسى كه متابعت مشروع دارد نه كسى كه به زور خود
را تحميل كرده است و متابعت مشروع به دو گونه ممكن است: يكى به نحو ولايت و ديگر
به نحو وكالت[3].
2. حق طبيعى و فطرى
بعضى فلاسفه سامان طبيعت را بر تفويض و پخش مسؤوليتها و حرفهها در
ميان انسانها مىدانند و معتقدند كه طبيعت، شأن و منزلت حكومت را تنها بر عهده
خاصى نهاده است و اين مسؤوليت از توان ديگران برنمىآيد و به اصطلاح، حاكمان،
حاكمزاده شدهاند. ارسطو دراينباره مىگويد: