نام کتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري نویسنده : قدردان قراملكى، محمد حسن جلد : 1 صفحه : 27
برخى از زندگان، از همان نخستين لحظه زادن،
براى فرمانروايى يا فرمانبردارى مقدر شوند. اين ويژگى در زندگى رواندار نتيجه از
سراى طبيعت است[1].
استاد در تبيين آن مىنويسد:
اينكه حق طبيعى يك تخمه و يك نژاد است. برخى نژادها آسمانى هستند.
همان عقيدهاى كه در ايران قديم وجود داشته در مورد آسمانى نژاد بودن شاهان، و
تخمه شاهى و نژاده بودن، پس حق طبيعى و موروثى مىشود (نظير زنبور عسل)[2].
3. سنتى) noitidarT (
سنتها و مقرّراتى كه سالها و سدهها رايج است و مورد اعتراض قرار
نگرفته، خودبهخود مورد تقديس قرار گرفته و از مشروعيت برخوردار است.
ماكس وبر در توضيح آن مىنويسد:
مبتنى است بر اعتقاد متداول به تقدس سنتهايى كه از قديم اعتبار
داشتهاند و مشروعيت كسانى كه اين سنتها، آنان را مأمور و مجاز به اعمال سيادت
مىكند[3].
حاكميتهاى، سلطنت و وراثت، پير سالار، پدر سالار، خون و نژاد، مثلا
حكومت قريشى، آرستوكراسى، اشراف و نخبهگرايى را مىتوان زير مجموعه ملاك فوق
برشمرد.