البته پيشينه سكولاريسم در اسلام ديرينه كهن دارد و به گفته استاد،
در زمان ابو بكر و عمر، اگرچه هنوز سياست و ديانت تا حدى توأم بود، ولى تخم جدايى
اين دو از زمان آنان پاشيده شد[2].
هدف و رويه پيامبران
يكى از ادلهاى كه اتهام سكولار را نه تنها از اسلام، بلكه از اديان
و پيامبران آسمانى رفع مىكند، برقرارى عدالت اجتماعى به عنوان هدف بعثت پيامبران
در قرآن مجيد است. استاد در نقد سكولاريزم و پاسخ به نويسنده مزبور مىنويسد:
مگر قرآن هدف انبياء و مرسلين را بيان نكرده است؟ مگر قرآن در كمال
صراحت نمىگويد:
لقد ارسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس
بالقسط؛ ما همه پيغمبران را با دلايل روشن فرستاديم و با آنها كتاب و مقياس
فرود آورديم تا مردم به عدالت قيام كنند[3].
قرآن عدالت اجتماعى را به عنوان يك هدف اصلى براى همه انبيا ذكر
مىكند[4].
روشن است كه به دست آوردن عدالت اجتماعى براى پيامبران چندان هم سهل
نبود و تحقق آن در گرو چالش و در افتادن با سردمداران حكومتهاى استبدادى و
غيردينى وقت بود.
از زمان نوح عليه السّلام هر پيغمبرى كه آمده است و نظم مذهبى موجود
را به هم ريخته، به نظم اجتماعى هم توجه داشته و در پى اصلاح آن بوده است، به خصوص
قرآن در اين زمينه تأكيد مىكند (حديد، 35). يعنى بر هم زدن يك نظم فاسد موجود و
استقرار يك نظم عادلانه مطلوب، هدف همه رسالتها