نام کتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري نویسنده : قدردان قراملكى، محمد حسن جلد : 1 صفحه : 157
تفاوت و اختلاف تعليمات انبياء با يكديگر از
انواع اختلاف برنامههايى است كه در يك كشور هرچند بار به مورد اجرا گذاشته مىشود
و همه آنها از يك قانون اساسى الهام مىگيرد. همه آنان [پيامبران] مردم را به يك
شاهراه به سوى يك هدف دعوت مىكردند[1].
3. قرآن و وحدت دين
با رجوع به قرآن كريم درمىيابيم كه خداوند نه تنها دين حضرت محمد
صلّى اللّه عليه و اله و سلّم را «اسلام» مىنامد؛ كه دين پيامبران پيشين را نيز
به همين نام توصيف مىكند، مثلا در آيهاى آيين حضرت ابراهيم را اسلام مىشمرد:
ما كان ابراهيم يهوديا و لا نصرانيا و لكن كان حنيفا مسلما[2].
و در آيه ديگر، پيامبر اسلام با اشاره به اسلام كه تنها صراط مستقيم
است، از راههاى ديگر منع مىكند:
انّ هذا صراطى مستقيما فاتّبعوه و لا تتّبعوا السّبل[3].
استاد شهيد با تذكر اين نكته كه دين در اصطلاح مورخان و مردم به صورت
جمع و متعدد به كار مىرود، موضع قرآن را چنين تقرير مىكند:
از نظر قرآن دين خدا از آدم تا خاتم يكى است، همه پيامبران اعم از
پيامبران صاحب شريعت و پيامبران غيرصاحب شريعت به يك مكتب دعوت مىكردهاند. اصول
مكتب انبياء كه دين ناميده مىشود، يكى بوده است[4].
استاد در جاى ديگر، آيه «فاقم وجهك للدّين
حنيفا فطرة اللّه الّتى فطر النّاس عليها»[5] را
دليل وحدت دين مىشمارد[6].
4. تكامل دين و اختلاف شرايع
از مطالب گذشته روشن شد كه «دين» اصول اعتقادى ثابت مطابق نيازهاى