نام کتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري نویسنده : قدردان قراملكى، محمد حسن جلد : 1 صفحه : 145
مىگردد[1].
به بيان ديگر، با لغو قصاص هرچند از اعدام انسانهاى قاتل و گناهكار چشمپوشى
شده، اما پيامد آن، وقوع قتلهاى بىشمار ديگر در اجتماع است كه ارمغان لغو قصاص
است و به اصطلاح، منتقدان قصاص «از باران به ناودان پناه بردهاند». برايناساس كه
طبق نظرسنجىهاى انجام شده (توسط انستيتو امنيد آلمان)، 54% مردم آلمان دوباره
خواهان اجراى حكم اعدام هستند[2].
د: قطع دست دزد
يكى ديگر از جرمهايى كه امنيت شغلى و اجتماعى و اقتصادى مردم را
تهديد مىكند و درعينحال، مىتواند بستر تنزّل اخلاقى فردى و جمعى گردد، «سرقت»
است. در بعضى از جوامع متقدّم، كيفر اعدام براى اين جرم ملحوظ بود، اما اسلام بدون
تأثر از فرهنگهاى ديگر، حكم به قطع انگشتان سارق با توجه به شروط آن داد تا
بدينگونه، جامعه از آفت سرقت مصون بماند: السّارق و
السّارقة فاقطعوا ايديهما[3].
در اينجا نيز عواطف و احساسات بشر دوستانه غربيان به جوشش درآمده و
به جاى رأفت و دلسوزى نسبت به جامعه و توجه به آثار شوم دزدى، به دفاع از دزد
برآمدهاند. به تعبير شهيد مطهرى:
ديگرى مىگويد: يعنى چه كه دست دزد را بايد بريد؟! اين عمل غيرانسانى
است، دل انسان به رحم مىآيد[4].
ايشان در نقد استدلال مزبور مىگويند:
آدمهايى كه شعاع ديدشان كوتاه است اين حرف را مىزنند. اگر مجازات
دزد
[1] - ر. ك: به عنوان مثال، در سال 1994 در آمريكا،
قريب 982/ 20 نفر متهم به قتل دستگير شدند كه شمار آنان در مقايسه با سال 1985 سه
برابر شده بود.