نام کتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري نویسنده : قدردان قراملكى، محمد حسن جلد : 1 صفحه : 125
خداوند متعال در گفتوگو با فرشتگان، از
انسان به عنوان جانشين خود (خليفة اللّه) در زمين ياد مىكند كه صعود او به اين
قلّه رفيع و پرافتخار متوقّف بر گذر از سنگلاخها و انجام تكليف الهى از روى
مسؤوليت و اختيار است.
لازمه آفرينش انسان آزاد و مختار امكان گرايش به انحراف از جادّه
حقيقت و تمايل به سوى بدىها و لغزشهاست.
شهيد مطهرى در تبيين اين مطلب مىنويسند:
مرتبه وجودى انسان ايجاب مىكند كه حرّ و آزاد و مختار باشد. موجود
مختار همواره بايد بر سر دو راه و ميان دو دعوت قرار گيرد تا كمال و فعليت خويش را
كه منحصرا از راه اختيار و انتخاب بهدست مىآيد، تحصيل كند[1].
كردار و رفتار انسانى نقشى كليدى در تحقق كمالات و استعدادهاى انسانى
دارد، بهگونهاى كه اعمال و اخلاق شايسته مىتواند موجب شكوفايى و پرورش كمالات
انسانى او گردد و به عكس، اخلاق ناروا و گناهان نيز مىتواند تأثير منفى بر جوهر
فطرى انسان داشته باشد و وى را نه تنها از نيل به مقصد «خليفة اللهى» باز دراد،
بلكه چهبسا او را به پستترين موجود نيز مبدّل كند[2].
شهيد مطهرى در اين زمينه مىگويند:
روح ما با هر عمل اختيارى، از قوّه به سوى فعليت گام برمىدارد و اثر
و خاصيتى متناسب با اراده و هدف و مقصد خود كسب مىكند. اين آثار و ملكات جزو
شخصيت ما مىشود و ما را به عالمى متناسب خود از عوالم وجود مىبرد[3].
درباره تأثير اخلاق زشت و گناهان در روح انسانى نيز مىگويند:
هر گناه اثرى تاريككننده و كدورتآور بر دل آدمى باقى مىگذارد و در
نتيجه، ميل به كارهاى نيك و خدايى كاهش مىگيرد و رغبت به گناهان
[1] - مجموعه آثار، ص 96/ همو، توحيد، ص 336 به بعد.