پسرم حسن، بنده غير خودت نباش، چرا كه خداوند تو را [يعنى هر انسانى
را] آزاد آفريده است.
استاد با استشهاد به روايت فوق و ديگر روايات بر اين باور است كه
تعليمات ليبراليستى- به معناى واقعى آن- در متن تعاليم اسلامى وجود دارد[2].
روح آزادخواهى و حريت در تمام دستورات اسلامى به چشم مىخورد، در
تاريخ اسلام، با مظاهرى روبرو مىشويم كه گويى به قرن هفدهم دوران انقلاب كبير
فرانسه و يا قرن بيستم دوران مكاتب مختلف آزادىخواهى متعلق است[3].
آزادىهاى اجتماعى
استاد «آزادىهاى اجتماعى» را از اهداف پيامبران ذكر مىكند:
يكى از مقاصد انبياء بهطور كلى و بهطور قطع، اين است كه آزادى
اجتماعى را تأمين كنند و با انواع بندگىها و بردگىهاى اجتماعى و سلب آزادىهايى
كه در اجتماع هست، مبارزه كنند[4].
علامه شهيد با تقديس آزادى اجتماعى، در تبيين آن به روايت ذيل از
پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم استناد مىكند:
اذا بلغ ابى العاص ثلاثين اتخذوا عباد اللّه خولا و مال اللّه دولا
و دين اللّه دخلا.
اولاد ابى العاص (اموىها) اگر به سى نفر برسند، بندگان خدا را بنده
خود و مال خدا را مال خود حساب مىكنند، و در دين خدا هم آنچه بخواهند،