نام کتاب : حكومت اسلامى (درسنامه انديشه سياسى اسلام) نویسنده : واعظى، احمد جلد : 1 صفحه : 85
درس يازدهم: ولايت سياسى پس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله
در درس گذشته به اين نكته اشاره كرديم كه ولايت سياسى پيامبر صلّى
اللّه عليه و اله و سلم براساس نصّ شرعى و وحى الاهى اعطا شده بود و مبدأ مشروعيت
اين ولايت، خواست و فرمان الاهى بود. اكنون پرسش آن است كه آيا در تعاليم اسلام و
نصوص دينى در باب شكل نظام سياسى مسلمانان و نحوه توليت سياسى امّت پس از وفات
رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلم، اظهارنظرى شده است يا اسلام در اين باب
سكوت كرده و امر ولايت سياسى و كيفيت آن را به خود امّت و اجتهاد آنها وانهاده
است؟
اين مسأله كه در كلام اسلامى به «مسأله امامت» موسوم است، از
مهمترين مباحث كلامى جهان اسلام در طول تاريخ است و محور اصلى نزاع دو مذهب مهمّ
شيعه و سنّى را تشكيل مىدهد. اهل سنّت برآنند كه نصوص دينى در امر حكومت بعد از
نبى اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم ساكت است و سخن روشنى درباره نظام حكومتى و
شرايط والى مسلمين و كيفيت انتخاب و برگزيدن او بيان نشده است و آنچه پس از نبىّ
اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم واقع شد، محصول اجتهاد مسلمانان صدر اسلام بوده
است. اهل سنّت، محتواى اين اجتهاد را، برگزيدن «نظام خلافت» مىدانند.
در نقطه مقابل، شيعه برآنند كه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم
براساس نصوص متعدّد شرعى در باب زعامت و توليت سياسى امّت پس از خويش، در زمان
حيات خويش به امر الاهى، تعاليمى ارائه كرده و «نظام امامت» را بنا نهاده است. پيش
از پرداختن به اين دو ديدگاه اساسى، كه دو
نام کتاب : حكومت اسلامى (درسنامه انديشه سياسى اسلام) نویسنده : واعظى، احمد جلد : 1 صفحه : 85