نام کتاب : حكومت اسلامى (درسنامه انديشه سياسى اسلام) نویسنده : واعظى، احمد جلد : 1 صفحه : 26
مربوط به احقاق حقوق ديگران ملاحظه كرد.
بسيارى از اين احكام يا مانند ديات هستند كه بايد گرفته و به صاحبانش داده شود و
يا مانند حدود و قصاص بايد زير نظر حاكم اسلامى به اجرا درآيد. اينگونه امور،
بدون برقرارى يك تشكيلات حكومتى، تحقّق نمىيابد. همه اين قوانين، مربوط به سازمان
دولت است و جز قدرت حكومتى، كسى از عهده اين امور مهم برنمىآيد.[1]
فلسفه سياسى و فقه سياسى اسلام
پس از پذيرش اين نكته كه اسلام داراى بعد سياسى است و در مجموعه
تعاليم خويش بخشى را به مقوله حكومت و سياست اختصاص داده است، اين پرسش پيش مىآيد
كه محتوا و درونمايه انديشه سياسى اسلام، داراى چه بخشهايى است؟
در يك تقسيمبندى كلّى، مىتوان محتواى انديشه سياسى اسلام را شامل
دو بخش دانست:
بخش نخست را «فلسفه سياسى اسلام» و بخش دوم را «فقه سياسى اسلام»
مىناميم. در درس پيشين، اشاره كرديم كه هر مكتب و انديشه سياسى بايد به چند پرسش
مبنايى و اساسى پاسخ دهد. و اينگونه مباحث به فلسفه سياسى موسوم است. بنابراين،
انديشه سياسى اسلام نيز، بايد بر پايه نظرى خاص استوار باشد و به اين پرسشهاى
اساسى عالم سياست پاسخ خاص و مناسب خويش را ارائه دهد.
بخش دوم انديشه سياسى اسلام، يعنى فقه سياسى يا «فقه الحكومه»، مشتمل
بر مباحثى نظير نوع حكومت و شكل دولت، حقوق مردم بر حاكمان، وظايف مردم در قبال
حكومت و حاكمان، حقوق اقليتهاى مذهبى و نوع تعامل و ارتباط حكومت اسلامى (دار
الاسلام) با سرزمينهاى خارج از قلمرو اسلامى (دار الكفر) است. به تعبير ديگر،
برخلاف بخش اوّل كه مشتمل بر مباحث نظرى و پايهاى سياست است، اين بخش ارتباط
نزديكترى با جنبههاى عملى سياست و واقعيتهاى حقوقى و اجرايى مربوط به اداره
جامعه دارد.