نام کتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني نویسنده : ممدوحى، حسن جلد : 1 صفحه : 86
نسبت به آنچه قصد نموده از مصالح دينى و
دنيويشان واقف نمايد و آنان را از آنچه از سختىهايى كه در آنها نقض و ضرر است و
از ساير جاها برايشان وارد مىشود، آگاه نمايد.[1]
مديريّت و هدايت
از سنتهاى لا يتغيّر و لا يتبدّل دستگاه خلقت، نظام هدايت موجود
است. چنانكه در قرآن كريم نيز مكرر به آن اشاره شده، از جمله: «آن خدايى كه عالم
را خلق كرد و همه را به حدّ و كمال خود رسانيد. آن خدايى كه هرچيز را قدر و
اندازهاى داد و به راه كمالش هدايت نمود.»[2]؛
«او است خدايى كه خلقت هر چيزى را به آن عطا كرده و سپس هدايت نمود».[3] اين هدايت عام الهى شامل هر جماد و
نباتى گرديده است و تكوينا حكمت الهى بر آنان حاكم و جارى خواهد بود كه شمهاى از
آن نظام هدايتى همان است كه علم به آن دسترسى پيدا كرده و روابط موجودات عالم را
تا حدّى درك كرده و در حيرت و شگفتى است، و قهرا اين هدايت عام، انسان را كه اتم و
اكمل موجودات است، فراموش نكرده است، ولى چون انسان در بين موجودات داراى مبدئيت
شعور و اختيار در رفتار خود مىباشد حتما به هدايتى ديگر نياز دارد كه برحسب فطرت
و معيارهاى ابعاد وجودى او باشد و چون قابل رشد است بايد طورى باشد كه بتواند
استعدادهاى او را به فعليت درآورد و تضمينكننده تربيت و تأمينكننده آسايش او در
جهان آخرت باشد و او را دور از هواوهوس و وساوس شياطين نگاه داشته و در جاده
مستقيم هدايت، رهنمون گرداند كه در صورت رها شدن حتما در رصد شياطين واقع شده در
امواج اهواء غرق شود.
قرآن در اين زمينه مىفرمايد: «آيا مىنگرى آن را كه هواى نفسش را
خداى خود قرار
[1] - وسائل الشيعه، ج 5، باب 25، ص 39، ح 69:« عن
الرضا عليه السّلام عليه السّلام فان قيل لم جعلت الخطبه قبيل لان الجمعه مشهد عام
فاراد ان يكون للأمير سبب الى موعظتهم و ترغيبهم فى الطاعه و ترهيبهم من المعصية و
توقيفهم على ما اراد من مصلحة دينهم و دنياهم و يخربهم بماورد عليهم من الآفاق من
الاهوال التى لهم فيها المنفعه و المضرّه».