نام کتاب : حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 86
3. از آنجا كه كرامت ذاتى، امرى غير ارادى است، كرامت اكتسابى
از ارزش، اعتبار و جايگاه والاترى برخوردار مىباشد.
4. كرامت ذاتى، تابع دوام و بقاى طبيعت انسانى است. اگر اين حالت
طبيعى آسيبپذيرد كرامت او نيز دستخوش تغيير و تحول مىگردد.
5. انسانها در برخوردارى از كرامت اكتسابى داراى درجات مختلف
مىباشند؛ همانگونه كه در سير نزولى و از دست دادن كرامت ذاتى خود در مراتب
مختلفى قرار مىگيرند.
برابرى و عدالت
برخى از فلاسفه حقوق، عدالت رابه معناى برابرى انسانها بايكديگر در
بهرهمندى از امكانات و فرصتها مىدانند. وجه افراطى اين انديشه رادر ميان
ماركسيستها مىتوان ديد كه با الغاى مالكيت خصوصى، مدعى تساوى حقوق افراد در همه
امور فردى و اجتماعى بودند.
اسلام در ارزيابى خود از اصل «برابرى» انسانها باتكيه برمبناى بسيار
روشنى موضع خود را اعلام داشته است و قرنها پيش، در زمانى كه بشريت گرفتار
تبعيضها و نابرابرىها در بدترين شكل خود بود، باتكيه بر جهان بينى توحيدى خود،
همه مردم را بندگان يك پرودگار و فرزندان يك پدر و مادر دانست و بر اين تصور كه
تمايزاتى از قبيل رنگ و نژاد و خون و زبان موجب امتياز خواهد بود، خط بطلان كشيد و
پيامبرش گفت كه مردم مانند دندانههاى شانه با هم برابرند.[1]
با اين نگرش به جهان و انسان، اسلام نه تنها به دفاع از «حق برابرى»
برخاسته، بلكه مبارزه باتبعيضها را باحسّاسيت فراوان در دستور كار خود قرار داده
است. مسأله بسيار مهمى