سه. سبقت در ايمان الهى: و سبقت گيرندگان
مقدّماند. آنان همان مقرّبان [خدايند].[2]
چهار. تسليم در برابر اوامر الهى: و
هيچ مرد و زن مومنى را نرسد كه چون خدا و فرستادهاش به كارى فرمان دهند براى آنان
در كارشان اختيارى باشد.[3]
پنج. مهاجرت، جهاد و شهادت: من عمل هيچ صاحب
عملى از شما را از مرد يا زن كه همه از يكديگرند، تباه نمىكنم. پس كسانى كه هجرت
كرده و از خانههاى خود رانده شده و در راه حق آزارديده و جنگيده و كشته شدهاند
...[4]
3. حفظ حريم و حرمت زن
گرچه كرامت، شرافت و حرمت انسان- زن باشد يا مرد- لازم است در هر
نظام حقوقى تضمين گردد، اسلام براى صيانت از حريم زن و شرافت او تدابير ويژهاى
انديشيده است.
فلسفه اصلى بسيارى از احكام و قوانين اسلامى نظير پوشش و ترك اختلاط
در همين مسئله نهفته است.
پوشش مناسب زن و حضور باوقار وى در جامعه مانع تعرض افراد ناسالم
خواهد گرديد.
حفظ حرمت زن جز از طريق نجابت و متانت و حفظ عفّت امكانپذير نخواهد
بود. مبارزه اسلام با جلوهگرى، دلربايى و تحريك جنسى همه به منظور حفظ شخصيّت و
قداست زن صورت گرفته است.
«زن از طريق عاطفى و قلبى هميشه تفوّق خود را بر مرد ثابت كرده است.
حريم نگه داشتن زن ميان خودو مرد يكى از وسايل مرموزى بوده است كه زن براى حفظ
مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده كرده است. قرآن پس از آنكه توصيه
مىكند زنان خود را