نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 82
ج. سوشيانس (سوشيانت) 3000 سال پس از زردشت
كه با ظهور او جهان پايان مىيابد.[1]
اكنون نسبت به فرد سوم نمىتوان پرسش كرد؛ چرا كه هنوز پنج قرن به
آمدنش باقى است؛ اما نسبت به دو فرد نخست اين سؤال مطرح است كه آنان كى و چگونه
ظهور كردهاند و كاركرد آنها در بسط عدل جهانى چه بوده و چرا در تاريخ نام و يادى
از آن مصلحان كه بنابر ادعا بايد جهان را پر از عدل و داد كرده باشند به چشم
نمىخورد؟
هشت. ستم موبدان و اسلامگرايى ايرانيان
يكى از واقعيات بزرگ تاريخى گرايش سريع و آزادانه ايرانيان زرتشتى به
اسلام، پس از فتح ايران است. اين مسأله در شرايطى رخ داد كه مسلمانان با زرتشتيان
هم چون اهل كتاب رفتار نموده و آنان را كاملًا در مسائل دينشان آزاد گذاشته
بودند؛ اما سيل خروشان اسلامگرايى ايرانيان نشانگر برترى واضح و روشن اين دين در
نظر آنان، نسبت به آيين پيشين است.
دكتر صاحبالزمانى در اين باره مىنويسد: «تودههاى مردم نه تنها در
خود در برابر جهانبينى و ايدئولوژى ضد تبعيض طبقاتى در اسلام مقاومتى احساس
نمىكردند، بلكه درست در آرمان آن همان چيزى را مىيافتند كه قرنها به بهاى آه و
اشك و خون خريدار و جان نثار و مشتاق آن بودند و عطش آن را از قرنها در خود احساس
مىكردند».[2]