نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 83
بخشى از ستم موبدان را در احكام ظالمانهاى
مىتوان يافت كه آشكارا در جهت تأمين منافع انحصارى موبدان است. از اين جمله است
پارهاى از احكام كيفرى. به عنوان مثال افزون بر آنچه در بند ششم پيرامون مجازات
كشنده سگ آبى گفته آمد به احكام شگفتترى برمىخوريم. در ونديداد اوستا فرگرد 14
بند 8 به بعد آمده است:
8- 1. شخص گناهكار بايد براى آمرزش روان تمام اسباب و لوازم مورد
نياز و مربوط به انجام مراسم دينى براى آثرَوَن (اوستا:navrua) (a ياnavar) (a پهلوى:n ors a (موبد روحانى نگهبان آتش در آتشكده) را به
مردان اشوَ (موبدان و مردان مقدس) به عنوان كفاره بدهد (8/ 14).
8- 2. گناهكار مىبايست كليه لوازم و ساز و برگ يك مرد سپاهى و جنگى
اعم از نيزه، كارد (شمشير)، گرز، كمان، زين، فلاخن، زره، سپر و غيره را به عنوان
كفاره به مردان اشو بدهد (9/ 14)؟!
8- 3. گناهكار بايد تمام لوازم و اسباب مورد نياز يك كشاورز، شبان و
يك مرد برزگر را به مدان اشو به عنوان كفاره گناه بدهد (11- 10/ 14).
اين ابزارها عبارتند از: يك عدد خيش با يوغ، يك عدد اسباب گاو رانى،
دو هاون سنگى، يك عدد آسياب دستى براى آرد كردن گندم و يك بيل؟!
8- 4. او بايد يك نهر (جوى) آب، يك قطعه زمين حاصلخيز و مرغوب به
اندازهاى كه آبِ دو جوى براى آبيارى آن كفايت كند و آب تا دورترين نقاط آن پيش
برود، براى مردان اشو فراهم كند (13- 12/ 14)؟!
8- 5. او بايد يك خانه اربابى با گاوستانى (طويله) داراى نُه پرچين،
نُه حصار، نُه نوع علوفه را جهت كفاره گناه به مردان اشو بدهد. خانه بايد
نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 83