نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 129
عدم تكثر حقانيت
چنانكه گذشت حقانيت همه اديان در عرض يكديگر مردود است، اما حقانيت
فرقههاى مختلف در درون دين حق چطور؟ آنچه به حكم خرد و نصوص دينى مىتوان گفت اين
است كه مذاهب و فرقههاى گوناگون اسلامى در اصول مشتركشان همه بر حقند، اما در
وجوه اختلافى نمىتوان همه را حق انگاشت؛ چرا كه چنين چيزى به تناقض و يا نسبيت
حقيقت مىانجامد.
در مَثَل استناد امامت به نص و شرط بودن عصمت در آن يا درست است و يا
نادرست؛ اگر درست است حق با طرفداران اين انگاره است و در غير اينصورت مخالفان آن
بر حقند. در روايات متعددى كه فرق مختلف اسلامى از پيامبر اعظم صلى الله عليه و
آله نقل كردهاند نيز خبر داده شده است كه امت به بيش از هفتاد فرقه تقسيم خواهد
شد و در اين ميان تنها يك فرقه اهلنجات و رستگارى است.
سنجههاى حقانيت مذهب
براى شناخت حقيقت و صراط مستقيم هدايت در ميان فرقههاى مختلف
سنجههاى خردپذيرى وجود دارد؛ و هركسى موظف است با دقت و اخلاص و پيراسته از
هرگونه تعصب و لجاجت در جستجوى حقيقت برآيد و بر اساس ادله روشن در برابر آن تسليم
و انقياد ورزد. عمدهترين سنجههاى حقانيت عبارتند از:
1. اصالت و قوت استنادپذيرى به منابع اوليه دينى.
2. صيانتپذيرى حداكثرى: يعنى دارا بودن عوامل و سازوكارهايى كه
بيشترين توانايى را در جهت حفظ خلوص و سلامت دينى و بازدارى از انحراف، به ويژه در
خطوط اساسى دين فراهم آورد. از جمله اين عوامل
نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 129