نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 130
عبارت است از پيشوايان و راهنمايانى كه در
علم و عمل تجسم اعلاى دين و جلوه حقايق آن باشند.
3. عدم ابتلا به تناقض و تعارض درونى.
4. عقلانيت، اعتدال، جامعنگرى و دورى از تعصبها و افراط و تفريطهاى
دينسوز و خردستيز.
5. استقبال از پرسشهاى بشر از دين و توان پاسخگويى هرچه بهتر و
بيشتر به مسائل پيچيده و غامض دينى و مذهبى.
اصل راهبردى پيامبر صلى الله عليه و آله
پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله همواره در طول حيات شريف خود نسبت
به آينده امت و چگونگى استمرار حيات دينى آن اهتمام ورزيده و به گونههاى مختلف
درباره آن سخن گفته است. راهبرد اساسى تعيين شده توسط آن حضرت كه به صراحت و تكرار
از آن سخن گفته و همه فرق اسلامى در معتبرترين كتب روايى خود آن را نقل كردهاند
«راهبرد پيروى از ثقلين» يعنى قرآن و اهلبيت است. تأكيدات آن حضرت و نحوه سخن
گفتن در اينباره به گونهاى است كه كمترين ترديدى بر كسى باقى نمىگذارد.[1] با توجه به نقل گسترده اين حديث در
منابع اهلسنت اكنون به ذكر آن از همان منابع بسنده مىكنيم.
[1] - حديث ثقلين، منزلت بلندى در ادبيات اسلامى دارد
اين حديث كه در قطعيت صدور و روشنى دلالت آنخدشهاى وارد نيست توسط 341 نفر از
راويان صحابه و 19 تن از تابعان نقل شده است. در قرون مختلف نيز دهها راوى از
محدثين شيعه و سنى به نقل آن پرداخته و در صحاح و مسانيد اهلسنت جايگاه ويژهاى
يافته است، همچنين تك نگاشتههاى بسيار مفصلى توسط عالمان و انديشمندان شيعه
پيرامون آن به نگارش در آمده است. از جمله ميرحامد حسين لكنهوى بخش عمدهى كتاب
عبقاتالانوار را به بررسى اين حديث شريف اختصاص داده است
نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 130