responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا    جلد : 1  صفحه : 119

منفعل است. نيست‌انگارى منفعل، به گذشته فرهنگ مغرب زمين تعلق دارد و بنياد آن از نظر نيچه، تصور متافيزيكى افلاطونى و باور دينى مسيحيت است.

عمده‌ترين عنصر مسيحى افلاطونى مورد توجه وى، نگاه منفى به جهانى است كه ما در آن زندگى مى‌كنيم. باور افلاطونى و ايمان مسيحى، اين جهان را كه ما در آن زندگى مى‌كنيم، جهانى خيالى و ساختگى، غيرواقعى و دروغين و بد و زشت مى‌پندارد[1].

او مسيحيت را مذهبى نيست‌انگارانه مى‌خواند[2] و مى‌گويد: آرى، نيست‌انگارى و مسيحيت هم قافيه‌اند و نه تنها هم قافيه كه برازنده هم هستند.[3]

در مقابل، دو عنصر اساسى در تعاليم اسلامى وجود دارد كه راه را بر بسيارى از انتقادات وارد بر مسيحيت و يهوديت از جمله اين نگرش نيچه مى‌بندد.

آن دو عنصر عبارت است از:

1. يكتاپرستى مطلق كه مضمون و محتواى اصلى ايمان دينى اسلام را تشكيل مى‌دهد.

2. نگرش مثبت به جهان به عنوان اصل و مبناى حيات.

در اين نگرش، پيامبر داراى ذات و قلمروى الهى به معناى قلمروى حقيقى و واقعى كه در برابر جهان غير واقعى و در مقابل جهان ظاهر


[1] - همان، ج 16، صص 563 فصل 47 آيه 7 و نيز: ج 5، ص 572

[2] - همان، ج 15، ص 852

[3] - كنايه نيچه به هم قافيه بودن واژه‌هاى آلمانى‌nihilist und christ است

نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا    جلد : 1  صفحه : 119
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست