نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 117
- حتى آنان كه به دين سابق خويش وفادار
ماندهاند- با تفاهم، همكارى، برادرى و برابرى كامل زندگى كنند»[1].[2]
6. خاتميت
اسلام دين خاتم است و اين خاتميت، اركان و لوازمى دارد؛ از جمله:
6- 1. نسخ شرايع پيشين؛ هر پيامبرى كه شريعتى به ارمغان آوَرْد،
شريعت پيشين را نسخ كرد و اسلام- به عنوان آخرين شريعت و برنامه كامل سعادت بشر از
سوى خداوند- ناسخ همه شريعتهاى پيشين است.
6- 2. نسخ ناپذيرى؛ دين و شريعت اسلامى به لحاظ خاتم بودنش، از
پايايى و ماندگارى برخوردار است. اين دين هرگز نسخ نخواهد شد و شريعت ديگرى
جايگزين آن نمىشود.
6- 3. همگانى بودن؛ لازمه ناسخ بودن و پويايى اسلام، آن است كه اين
دين، بديلناپذير، همگانى و يگانه پرچمدار دعوت به سوى توحيد و وحدت بخش همه
آدميان تحت لواى توحيد و يگانه شريعت و قانون سعادتآفرينِ خداوند باشد. ويژگىهاى
ديگرى نيز در باب جاذبههاى اسلام و امتيازات معارف آن وجود دارد كه به جهت اختصار
از ذكر آنها خوددارى مىشود.
[1] - مارسل بوازار، اسلام و حقوق بشر، ترجمه: دكتر
محسن مؤيدى، ص 106، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1358
[2] - جهت آگاهى بيشتر در اين زمينه بنگريد: حميد رضا
شاكرين، صلح و جنگ در اسلام، 1 و 2.( مق) ماهنامه معارف، ش 56 و 57
نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 117