نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 113
3- 2- 5. عصمت در بقا و استمرار تاريخى وحى
در ميان بشر تا پايان تاريخ.[1]
به اعتقاد مسلمانان، كتابهاى آسمانى نازل شده بر پيامبران پيشين نيز
از نظر عصمت در چهار مرحله نخست با قرآن مجيد همتا و همپا هستند؛[2]
ليكن مرحله پنجم عصمت (تحريفناپذيرى ابدى در ميان مردم) از اختصاصات قرآن است.
3- 3. معجزه جاويد و سند رسالت؛
پيامبران براى اثبات رسالت خود، معجزه آوردهاند؛ ليكن كتاب آسمانى
آنها، غير از معجزه و سند رسالتشان بوده است.
اما قرآن خود معجزه است؛ يعنى هم كتاب رسالت است و هم برهان صدق آن.
از طرف ديگر اين كتاب معجزهاى جاودان و باقى و سندى زنده بر رسالت
است كه قرنها و عصرها را در مىنوردد و همگان را به تحدّى مىطلبد. در حالى كه
معجزات پيامبران پيشين، فقط نزد حاضرين مشهود بوده و اثرى از آن باقى نيست و جوامع
بشرى از مشاهده آن محرومند.[3]
افزون بر آن كتاب آسمانى اسلام، امتيازات بيشمارى از جهت محتوايى
دارد كه بررسى آنها مجالى فراختر مىطلبد.
[2] - اين مسئله نشان مىدهد كه اعتبار كتب آسمانى و
اديان پيشين نزد مسلمانان بسيار بالاتر از آن است كهمدعيان پيروى از آن اديان
ادعا مىكنند. بهترين گواه اين مطلب سخنانى است كه از توماس ميشل درباره عهدين
بيان شد