نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 114
4. جامع بودن
از ديگر ويژگىهاى اسلام در برابر ديگر اديان، جامع بودن آن است.
اسلام برنامه تكاملى بشر تا پايان تاريخ را به ارمغان آورده است.
جان ديون پورت مىنويسد:
«... قرآن مطابق تحقيقات كومب با انجيل فرق دارد؛ زيرا انجيل داراى
مكتب و روش فقاهتى نيست؛ بلكه بهطور كلى محتويات آن مركب است از قصص و روايات و
بيانات تحريض و ترغيب بشر در نشر عواطف و احساسات عالى و فداكارى و ... ولى هيچ
نوع عامل و رابطه منطقى جالب و جاذبى كه اين معانى را با يكديگر ربط دهد، در انجيل
وجود ندارد. از اين گذشته قرآن مانند اناجيل نيست كه فقط به عنوان ميزان و شاخصى
درباره عقايد دينى و عبادت و عمل درباره آن شناخته شده است؛ بلكه داراى مكتب و روش
سياسى نيز هست؛ زيرا تخت و تاج يا به تعبير ديگر اساس دستگاه و سازمان سياسى، روى
اين شالوده ريخته شده و هر نوع قانونى براى اداره امور كشور، از اين منبع گرفته
مىشود. و بالاخره كليه مسائل حياتى و مالى با اجازه همين منبع و مصدر
قانونگذارى، حل مىشود»[1].[2]
[1] - جان ديون پورت، عذر تقصير به پيشگاه محمد صلى
الله عليه و آله و قرآن، ترجمه غلامرضا سعيدى، قم: دارالتبليغ اسلامى، بىتا، ص 99
[2] - مترجم كتاب در پاورقى آورده است:« مردم بىخبرى
كه حتى در همين كشور اسلامى تصور مىكنند دين از سياست جداست، بخوانند و متنبه
شوند كه دستگاه تبليغات اسلامى غير از اديان منسوخ است و چقدر تأسفآور است كه يك
نفر محقق خارجى اين معنا را كاملًا درك كرده و توضيح دهد؛ ولى كسانى كه خود را
مسلمان معرفى مىكنند به تقليد كوركورانه از خارجيان مغرض، چه ياوه سرايىهايى
مىكنند»،( همان، صص 100- 99)
نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 114