نام کتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) نویسنده : لياقتدار، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 110
مطلق و بىنهايت مطلق است باشد. باز در
اينجا امام صادق (ع) خواستههاى متعالى را شرط كمال ايمان مىدانند و چه خواستهاى
متعالىتر از «براى خدا كار كردن».
افضل اليقين كدام است؟
يقين داراى سه مرتبه است: يكى علم اليقين مثل شناختن آتش و علم به
آتش از طريق مشاهده آثار آن از جمله دود، دوم عين اليقين است مثل ديدن جسمِ آتش، و
سوم حق اليقين است مثل افتادن در آتش و سوختن در آن. مسلم است كه انسان وقتى در
آتش مىسوزد بسيار شهودىتر و ملموستر به آتش علم و احاطه پيدا مىكند تا زمانى
كه آتش را مىبيند يا آتش را از روى نشانههايش درك كند. بدين ترتيب واضح است كه
مرتبه عين اليقين و حق اليقين از مراتب علمى بسيار بالايى است كه برگزيدگان الهى و
انسانهاى بسيار مهذب بدان نايل مىشوند. با توجه به حقيقت جهان هستى كه همان وجود
لايتناهى و كمال مطلق است لذا موضوع علم يقينى دراينجا همان عرفان رب است و لذا
باز امام سجاد (ع) متعالىترين خواسته را مىخواهد و آن اينكه خداوند به انسان
توفيق دهد تا به مرتبه حق اليقين در مورد الله برسد و به مرتبه فناء فى الله برسد.
شايد وجه تسميه روز قيامت به حق اليقين «انّ هذا لهو حق
اليقين» (سوره واقعه، آيه 95) اشاره به همين باشد چرا كه در قيامت هر كس
تجسم عمل خويش را همراه خود دارد و اصولًا در بهشت يا جهنم به واسطه اعمال خويش
متنعم يا معذّب است.
نام کتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) نویسنده : لياقتدار، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 110