responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنايى با انقلاب اسلامى ايران نویسنده : منصورى، جواد    جلد : 1  صفحه : 130

ملت‌ها، اساس استراتژى آمريكا براى بسط سلطه خود بر جهان است. به بيان ديگر نفى هويت و ايجاد حس ازخودبيگانگى، نفوذ فرهنگ و ارزش‌هاى غرب و در نهايت تسليم همه جانبه ملت‌ها به آرمان‌هاى سلطه سرمايه‌دارى مبناى استراتژى سلطه‌جويى آمريكا است. در سطح جهانى مقابله با نفوذ ماركسيسم و شوروى، معرفى و تبليغ چهره‌اى مثبت از آمريكا، رقابت غيرمستقيم و در نهايت حذف رقباى اروپايى، ايجاد بازار گسترده براى كالاهاى آن كشور بخش ديگرى از اهداف فرهنگى‌ايالات متحده بود.

سازمان اطلاعات مركزى آمريكا () در ابتداى دهه 1950 ميلادى از ادغام چندين دستگاه براى فعاليت‌هاى فرهنگى، هنرى، تبليغى شكل گرفت؛ اگرچه وجهه اطلاعاتى و امنيتى آن بيشتر مطرح شد.

سازمان سيا، فعاليت‌هاى آشكار و پنهان خود را در زمينه‌هاى فرهنگى بر پايه اين اصل آغاز كرد كه: «بهترين راه انجام دادن تبليغات مسموم، اين است كه وانمود كنيد كه هرگز اين كار را انجام‌نمى‌دهيد.»

تشكيل «انجمن دوستداران آمريكايى خاورميانه» براى توسعه نفوذ آمريكا در منطقه و رويارويى با تلاش‌هاى شوروى و نفوذ در گروه‌هاى مخالف، اقدام ديگرى بود كه سيا، براى تحت‌تأثير قرار دادن دانشجويان و دانشگاهيان انجام داد. يكى از اقدامات انجمن مذكور، كمك به دانشجويان براى ورود به دانشگاه‌هاى آمريكا و اعطاى كمك‌هاى مالى و تسهيلات لازم براى تحصيل و اشتغال آنان پس از بازگشت به كشورشان بود.

جالب است بگوييم: انجمن دوستداران آمريكايى خاورميانه، دفتر خود را در تهران، در ماه اوت 1953 (مرداد 1332)، يعنى درست زمانى كه سيا ترتيب كودتا براى سرنگونى مصدق، نخست‌وزير ايران را داد، داير كرد. انجمن دوستداران خاورميانه، برنامه‌اى را براى كمك به فارغ‌التحصيلان ايرانى در آمريكا براى يافتن كار در ايران، به اجرا درآورد، و از سازمان‌هايى مانند انجمن ايران و آمريكا، سازمان پيشاهنگى پسران تهران، باشگاه بين‌المللى ناهار بازرگانان، و روتارى كلوپ، پشتيبانى به‌عمل آورد. دست‌كم سه تن از پنج‌

نام کتاب : آشنايى با انقلاب اسلامى ايران نویسنده : منصورى، جواد    جلد : 1  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست