responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 241

بنابراين در پنجم ارديبهشت 1359 با همكارى كشورهايى مانند مصر، عربستان، عمان، پاكستان و تركيه، شش فروند هواپيماى‌

C- 031

و هشت فروند هلى‌كوپترRH -035 در صحراى طبس فرودآمدند تا با حدود نود كماندوى مجهز ارتش آمريكا براى تهاجم به تهران آماده شوند. اين در حالى بود كه عواملى از گروه‌هاى ضدانقلاب نيز به يارى آنان آمده و در كردستان جنگ داخلى را شدت بخشيده بودند و از سويى عراق در مناطق مرزى نيز تهاجماتى را انجام داد، اما غافل از امداد الهى، كه برخلاف پيش‌بينى دقيق هواشناسى آمريكاييان «طوفان شن» نقشه آنان را خنثى خواهد كرد. در پى برخورد يك هلى‌كوپتر با هواپيماى‌C -031 و آتش گرفتن آنها و كشته شدن هشت نفر از كماندوهاى آمريكايى، آنان از طبس گريختند و بدين‌رو با تمام قدرت و فناورى در برابر اراده الهيناكام ماندند.

ساعاتى بعد كاخ سفيد طى اطلاعيه‌اى رسماً شكست در اين عمليات را اعلام كرد و از باقى ماندن اسناد سرّى در درون هلى‌كوپترهاى به‌جامانده سخن گفت. از اين‌رو به دستور بنى‌صدر فانتوم‌هاى ايران به بمباران هلى‌كوپترهاى آمريكايى پرداختند كه در اثر اين بمباران فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى استان يزد، محمد منتظرقائم كه در محل حادثه حاضر شده بود نيز به شهادت رسيد.[1] بعدها آشكار شد افرادى از ارتش و شخص بنى‌صدر براى مشخص نشدن نقش و ارتباط آنها با آمريكا، به بمباران هلى‌كوپترهاى آمريكايى پرداخته واسناد سرّى آمريكا را نابود كرده‌اند. پس از اين شكست بزرگ آمريكا، برژينسكى در كتابش مى‌نويسد:

اگر اين كار با موفقيت انجام مى‌شد، آمريكا يك بار ديگر زور بازوى خود را نشان مى‌داد؛ چيزى كه بيست سال است به آن احتياج دارد.[2]

6. كودتا

آمريكاييان براى جلوگيرى از پيروزى انقلاب اسلامى در دى‌ماه‌سال 1357 ژنرال هايزر، جانشين نيروهاى ناتو را به تهران فرستادند تا با كودتايى نظامى مانع از پيروزى انقلاب اسلامى شوند كه موفق نگرديدند.


[1]. دانشجويان مسلمان پيرو خط امام، طبس تصديقى بر سوره فيل: نگرشى بر ماجراى طبس، ص 25.

[2]. زبيگنيو برژينسكى، توطئه در ايران، ص 197.

نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 241
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست