responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب مشروطيت ايران نویسنده : براون، ادوارد؛ مترجم مهري قزويني    جلد : 1  صفحه : 79

س- كسى كه با شما غرض و عداوت شخصى نداشت درصورتى‌كه اين‌طور مى‌گوئيد خدمت كرده باشيد و از شما آن‌وقت علامت فساد و فتنه‌جوئى ديده نشده باشد جهتى نداشت كه در ازاء خدمت به شما آن‌طور صدمات زده باشند. پس معلوم است كه در همان وقت هم در شما آثار بعضى فتنه و فساد ديده بودند.

ج- الحال هم حاضرم بعد از اين مدت كه طرف مقابل حاضر شده آدم بى‌غرضى تحقيق نمايد كه من عرايض صادقانه خودم را محض حب وطن و ملت و دولت به عرض رساندم و ارباب‌غرض، محض حسن‌خدمت و تحصيل مناصب و درجات و مواجب و نشان و حمايل و غيره و و و به عكس به عرض رساندند الحال هم حاضرم براى تحقيق.

س- اين ارباب غرض كى‌ها بودند؟

ج- شخص پست و نانجيب و بى‌اصل رذل غيرلايق كه قابل هيچ‌يك از اين مراتب نبود آقاى آقا بالا خان وكيل الدوله، و كثرت محبت حضرت والا آقاى نايب السلطنه به او.

س- وكيل الدوله مى‌گويد همان وقت به اسناد و كاغذجات مفسدانه كه بر همه‌كس معلوم شد شما را گرفته است و اگر آن‌وقت شما را نگرفته بود به موجب استنطاقى كه همان وقت به عمل آوردند اين خيال را از همان وقت شما داشتيد. شايد همان وقت شما اين كار را كرده بوديد.

ج- پس در حضور وكيل الدوله معلوم خواهد شد.

س- پس درصورتى‌كه شما اقرار مى‌كنيد كه تمام اين صدمات را وكيل الدوله براى تحصيل شئونات و نايب السلطنه براى حب به او به شما وارد آورده‌اند شاه شهيد چه تقصير داشت منتها مطلب را اين‌طور حالى ايشان كردند. شما بايستى تلافى و انتقام را از آنها بكنيد كه سبب ابتلاء شما شده بودند و يك مملكتى را يتيم نمى‌كرديد.

ج- پادشاهى كه پنجاه سال سلطنت كرده باشد هنوز امور را به اشتباه‌كارى به عرض او برسانند و تحقيق نفرمايند و بعد از چندين سال سلطنت ثمر آن درخت وكيل الدوله، آقاى عزيز السلطان، امين خاقان و اين اراذل و اوباش بى‌پدر و مادرهائى كه ثمره اين شجره شده‌اند و بلاى جان عموم مسلمين گشته باشند، چنين شجر را بايد قطع كرد. كه ديگر اين نوع ثمر ندهد. «ماهى از سر گنده گردد نى ز دم» اگر ظلمى مى‌شد از بالا مى‌شد.

س- درصورتى‌كه به قول شما اين‌طور هم باشد در ماده شخص شما وكيل الدوله و نايب السلطنه تقصيرشان بيشتر بود شاه شهيد كه معصوم نبود و از مغيبات هم خبر نداشت. يك آدمى مثل‌

نام کتاب : انقلاب مشروطيت ايران نویسنده : براون، ادوارد؛ مترجم مهري قزويني    جلد : 1  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست