responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 243

تسليم گرديد. روز شنبه سوم در منزل ام الحسن در طليعه صبح نزول كرده، بعد از عصر حركت فرمودند. روز يكشنبه چهارشنبه، در قصبه عريش منزل گرديد. قبل از ورود اين منزل محمد بيگ ولد عيسى بيگ حاكم غزه، حضرت خداوندگار را استقبال نمودند. روز دوشنبه پنجم در دماغه رعفه. روز سه‌شنبه ششم در ظاهر قريه دير كه مقتل و مدفن حسين پاشاى توقيعى است، نزول اجلال فرمودند. روز چهارشنبه هفتم در ظاهر قصبه غزّه كه مولد امام ادريس شافعى است، منزل گرديد. در اين منزل محمد پاشاى توقيعى و آقاى ينگى‌چريان و محمد چلبى وزير لشكر و غالب عمله خلوت كه جلو رفته بودند، حضرت خداوندگار را استقبال نمودند.

روز پنج‌شنبه هشتم در قصبه غزّه توقف. امروز ديوان شد و از دياربكر چاپار آمده، خبر آورد كه حاكم عماديه و سويدان و بايزيد بيگ و غازى قران يوسف بيگ از امراى اكراد، دست بيعت به شاه اسماعيل داده، تابع قزلباش شده‌اند و شاه نيز در تخت سليمان قزوين بوده، عزم اوجان داشته است. و حكم شد كه آقاى ينگى‌چريان باز در جلو حركت نمايد. روز جمعه نهم باز توقف. اميرالامرايى قدس شريف و غزّه و صفد به جانبردى غزالى بيگ مرحمت شد.

وزراى لشكر و لشكرنويسان با خزانه و دفترخانه امروز حركت كرده، جلو رفتند. روز شنبه دهم در موقع سدود منزل گرديد. فرمان امارت جانبردى غزالى بيگ داده شد و او هم دست بوسيده خلعت پوشيد. روز يكشنبه يازدهم در ظاهر قصبه رمله منزل گرديد. حكم شد كه از براى حمل و نقل بارهاى خاصّه، صد قطار شتر از آناطولى و صد قطار نيز ارز روم ايلى و مملكت ذو القدر و رمضان‌اوغلى و صد قطار هم از ولايت قرامان جمع نمايند.

روز دوشنبه دوازدهم در منزل عوجه واقعه در قرب جلجوليه. روز سه‌شنبه سيزدهم، در موقع معروف به قاقون منزل گرديد. در اثناى راه، چند نفر از امراى اعراب، حضرت خداوندگار را استقبال نموده، پيشكش كشيده، و خواستند دست ببوسند، موفق نشدند. روز چهارشنبه چهاردهم، در خان لجون و روز پنج‌شنبه پانزدهم در وادى قيشون در عيون التجار منزل گزيدند. حضرت خداوندگار به احمد آقاى امير آخور غضب كرده، فرمود قاپوچيان رفته، توغش را شكستند و طناب‌هاى چادرش را بريدند و از اميرآخورى معزول و از اردو مطرود شد. روز جمعه، شانزدهم وارد مينه شده.

روز شنبه هفدهم توقف كردند. حضرت خداوندگار، به عزم زيارت متوجه مضجع مبارك حضرت شعيب عليه السلام شده، در داخل مضجع آن نبى مكرّم را زيارت نمودند، و بيگلربيگى آناطولى با لشكر آن ولايت رسيده، بدون توقف حركت به سمت منزل پيش كردند. روز يكشنبه هجدهم وارد منزل جسر يعقوب شدند. در اين منزل عربان عاصى بر گله‌هاى گوسفند ديوانى ريخته با چوپان‌هاى ينگى‌چرى خيلى جنگيدند. يك نفر از چوپانها و چند نفر از عربان كشته شده، و چند نفر هم از اعراب زخم‌دار گشته، آخر الامر بى‌نيل‌

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 243
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست