responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 242

لشكر آناطولى را به فايق بيگ حاكم سيواس و روم ايلى را به سنان بيگ حاكم ترحاله و سركردگى غلامان خاصه را به مصطفى چاشنگيرباشى مفوّض فرمودند. روز دوشنبه سيزدهم خير پاشا را به تشريفات معموله برده، در قاهره بر مسند فرمانفرمايى جلوس دادند.

روز سه‌شنبه چهاردهم ديوان شد. دستور دستورالعملى از براى حكومت خطّه مصريه نوشته، تكليف مأمورين لشكرى و كشورى را معين نمودند. روز چهارشنبه پانزدهم، ديوان شد.

امرايى كه لازم بود در خطّه مصريه بمانند، انتخاب كردند. روز پنج‌شنبه شانزدهم ديوان شد.

باز ديوانيان به كارهاى مصر مشغول شدند. روز جمعه هفدهم تعطيل حضرت خداوندگار على الرسم نماز جمعه را در مسجد جامع سلطان حسن ادا نمودند. روز شنبه هجدهم ديوان شد. امرا كه به همراهى خير پاشا از براى ماندن در مصر انتخاب گرديده بودند، دست بوسيده، خلعت پوشيدند. از روز يكشنبه نوزدهم تا روز پنج‌شنبه بيست و سوم كه ابتداى ايلول- سپتامبر- بود، تمام اهالى اردو مشغول به تدارك سفريه شده، در روز مذكور اعلى حضرت شاهنشاهى بالشوكة و الاقبال، با طبل و علم نقل مكان به عمارت مطريه فرمودند، و محض اينكه در منازل از ازدحام لشكر اختلال به نظم سوق الجيش نرسد و به راحتى جيره و عليق هركس داده شود، مقرر شد كه تمامى اهالى اردو را منقسم به هفت قسمت نموده و سردارى هر قسمت را يكى از وزراى نامدار در عهده گرفته، دسته‌ها به يك روز فاصله يكديگر را تعاقب نمايند.

روز جمعه بيست و چهارم، حضرت خداوندگار، غضوبانه از مطريه سوار كالسكه شده، روى التفات به احدى ننمودند و در خانكى منزل گزيدند. روز شنبه بيست و پنجم باز در كالسكه نشسته و در وقت طلوع آفتاب از معابر مخصوصه از خطان بو البيس عبور فرموده، راه مى‌پيمودند كه ناگاه به يونس پاشاى غازى كه صدر اعظم بود غضب كرد، و به كدخداى صولاقان رفته، چند نفر صولاق رفتند آن غازى دلير و وزير با تدبير را شهيد كردند. بعد به يكى از قاپوچيان فرمود سر آن وزير بى‌تقصير را از بدن جدا نمودند و از شدّت غضبش، سه روز سر مقطوع را فرمود بر سر نيزه در جلوش كشيدند و در قطبه حكم كرد، دفن كردند.

روز يكشنبه بيست و ششم اول ايلون در خطامره. روز دوشنبه بيست و هفتم در صالحيه منزل گرديد. در اين منزل قاپوچى فرستاده، زينل پاشا كه با لشكر روم ايلى عقب بود، خواستند. روز سه‌شنبه بيست و هشتم توقف. چهارشنبه بيست و نهم در جب عقوله كه سر پل است، بعد از طى منازل و قطع مراحل دو رود دراز، و عبور رودها و باتلاق‌ها منزل گرديد.

وقايع ماه رمضان المبارك سنه 923

روز پنج‌شنبه غرّه در قصبچه قطيه. روز جمعه دوم در قصبچه بئر العيد منزل گرديد. در اين منزل، اموال شيخى بيگ وزير يونس پاشاى مرحوم ضبط و مصادره و به دستگاه قاپوچيان‌

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 242
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست