نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 25
باشد كه «ولايت محبت» شكل مىگيرد، يا از
حيث نصرت و يارى كه «ولايت نصرت» ايجاد مىشود و يا از حيث تدبير و تصرف در غير كه
«ولايت تدبيرى» شكل يابد.[1] در بسيارى
از موارد، «ولىّ» در باب تفعّل به معناى اعراض كردن، دور شدن و سرباز زدن،[2] و در باب تفعيل به معناى برگردانيدن
و منصرف كردن است.[3] در
كلىترين تقسيم، ولايت در قرآن به دو قسم ولايت ايجابى و مثبت، و سلبى و منفى
تقسيم مىشود.
مراد از ولايت ايجابى، ولايتى است كه قرآن كريم آن به رسميت شناخته و
تجويز كرده است.
ولايت ايجابى در قرآن از حيث اقسام ولايت بر دو بخش است: 1. ولايت
الهى؛ 2. ولايت بشرى.
گاه ولايت را به ولايت تكوينى، ولايت تشريع و تشريعى[4] تقسيم مىكنند. ولايت تشريعى، نوعى
سرپرستى است كه نه ولايت تكوينى مىباشد و نه ولايت بر تشريع و قانون، بلكه ولايتى
است در محدوده تشريع كه بر دو بخش مىباشد: ولايت بر محجوران، و ديگرى ولايت بر
جامعه خردمندان.
ولايت الهى در قرآن
قرآن تمام اقسام ولايت را به معناى واقعى تنها منحصر به خداوند
دانسته، او را «ولىّ» واقعى و حقيقى مىخواند:
«ام اتخذوا من دونه أولياء فاللّه هو الولى»[5] يا «ان الحكم الا اللّه».[6] ولايت خداوند- به معناى واقعى كلمه- ولايت مطلقه است زيرا خداوند
مالك و خالق انسانهاست، و اصالتا ولايت تشريعى مطلقه بر خلق دارد، اگرچه به صورت
مستقل اعمال ولايت نمىكند.
قرآن كريم در راستاى ولايت مطلقه الهى، سه نوع ولايت متمايز بشرى را
مطرح كرده است:
[1] .\i« و المومنون و المومنات بعضهم اولياء بعض.»،\E توبه،
71).
[2] .\i« من يطع الرسول فقد اطاع اللّه و من تولّى فما
أرسلناك عليهم حفظا»\E( نساء، 80)