نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 221
اسامه پيروى كنيد؛ سرحدات را چطور نگه
داريد؛ مالياتها را از كجا جمع كنيد؛ با مردم چگونه معاشرت نماييد؛ ... اينها
اوامر شخص رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله است ... اطاعت از «او لو الامر» كه در
اوامر حكومتى مىباشد، غير از اطاعت اوامر خداست. البته از باب اينكه خداى تعالى
فرمان داده كه از رسول و او لو الامر پيروى كنيم، اطاعت از آنان در حقيقت اطاعت از
خدا مىباشد».[1] اين بدان
معناست كه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله افزون بر مقام رسالت، مقام امامت و ولايت
را نيز دارد آن حضرت صلّى اللّه عليه و اله و ائمه عليهم السّلام علاوه بر بيان
احكام كلى الهى، اوامر مولوى نيز دارند كه از مقام ولايت و سياست و در جهت اداره
امور جامعه صادر مىگردد (مقام امامت امت).
4. در اين آيه، اطاعت از رسول صلّى اللّه عليه و اله و او لو الامر
با يك فعل «اطيعوا» بيان شده و در واقع بين آنها فاصلهاى نيست. اين امر بدين مطلب
اشاره دارد كه اطاعت از پيامبر و او لو الامر از يك نوع است:
يعنى اطاعت از او لو الامر در واقع اطاعت از رسول است و همانگونه كه
ولايت رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله مطلقه است، ولايت او لو الامر نيز مطلقه
مىباشد.[2] 5. اين
آيه بر وجود «اولى الامر» در هر زمان دلالت دارد؛ زيرا به طور مطلق بيان شده و
مقيد به زمان و مكان خاصى نيست، ازاينرو عصر غيبت را نيز شامل مىشود. گفتنى است
اين مطلب لازمه ابدى و جاودانه بودن قرآن نيز هست.
6. آيه «اطيعوا الرسول و او لو الامر منكم» در طول اطاعت خداوند واقع شده و از نظر سياق واحد است. بنابراين
همانگونه كه اطاعت از خداوند به طور مطلق واجب است، اطاعت از رسول و او لو الامر
نيز مطلقا واجب خواهد بود و اين اطلاق با قرينه منفصل و متصل مقيد نشده است.
7. مفاد مطابقى آيه، ولايت اطاعت است، اما اگر اين اطاعت رادر سطح كل
جامعه و در ارتباط با عموم مسلمانان مطرح كنيم، ملازم با رياست و زعامت نيز هست؛
زيرا همه مسلمانان وظيفه دارند در امور جزئى و كلى، فردى و اجتماعى، سياسى و ...
از پيامبر و او لو الامر پيروى كنند كه تحقق اين
[1] . امام خمينى، ولايت فقيه، ص 75؛ شيخ طبرسى، مجمع
البيان، ج 2، انتشارات مكتبة آيت اللّه مرعشى نجفى، ص 64« انما أفرد الامر بطاعة
الرسول و ان كانت طاعته مقترنه بطاعة اللّه مبالغه فى البيان و قطعا لتوهم من توهم
انه لا يحب لزوم« الطاعه» ما ليس فى القرآن من الاوامر[ مانند امر حكومتى حضرت
رسول] و نظيره قوله من يطع الرسول فقد اطاع اللّه».
[2] .« اما اصحابنا فانهم رووا عن الباقر و الصادق
عليهما السّلام ان اولى الامر هم الائمه من آل محمد اوجب اللّه طاعتهم بالاطلاق
كما اوجب طاعته و طاعة رسوله»( شيخ طبرسى، مجمع البيان، ج 2، ص 64.)
نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 221