نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 219
«مسئله حاكميت» كه با امر تربيت و سعادت
انسانها ارتباطى تنگاتنگ دارد، بىاعتنا باشد.[1]
در آيات متعددى از قرآن- كه شمارشان به دويست آيه مىرسد- خطوط كلى حكومت و ولايت
در جامعه و ملاكهاى مثبت و منفى در امر ولايت و حكومت بيان شده است.[2] در آيات بسيارى قرآن به مسئله
حاكميت و ويژگيهاى حاكمان صالح پرداخته و آيات بيشترى نيز به طور مطلق (در تمام
زمينهها و موارد) ولايت غير مؤمنين را نفى كرده است. شايان به ذكر است كه قرآن با
شيوه اعجازآميز خود، مطالب را در قالبى كلى، جهانى و ابدى مطرح مىكند تا قابليت
طرح در تمام زمانها و مكانها را داشته باشد.
باتوجه به مطالب بالا، برخى با آيه
«يا ايها الذين امنوا اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم»[3] بر ولايت فقيه استدلال نمودهاند. در اين قسمت از نوشتار به بررسى
دلالت اين آيه بر ولايت فقيه و محدوده آن مىپردازيم.
تبيين مفهومى و مصداقى او لو الامر در قرآن
خداوند مىفرمايد:
يا ايها الذين امنوا اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و اولى الامر
منكم فان تنازعتم فى شىء فردوه الى اللّه و الرسول ان كنتم تؤمنون باللّه و اليوم
الاخر ذلك خير و أحسن تاويلا الم تر الى الذين يزعمون أنهم امنوا بما أنزل اليك و
ما أنزل من قبلك يريدون ان يتحاكموا الى الطاغوت و قد أمروا أن يكفروا به و يريد
الشيطان أن يضلهم ضلالا بعيدا.[4] اى كسانىكه ايمان آوردهايد! از خداوند و پيامبر و او لو الامرتان
اطاعت كنيد. اگر به خداوند و روز بازپسين ايمان داريد، هرگاه در امرى اختلاف نظر
يافتيد، آن را به خدا و پيامبر عرضه داريد كه
[1] . دراينباره گفته شده:« بنابراين حكومت اسلامى و
ولايت فقيه از مسائلى است كه بدون آن دين ناقص بوده و مطرح نشدن آن در قرآن براى
مكتب و خود قرآن نقص مهم است، لذا مسلمين بايد با انصاف و دور از هرگونه پيشداورى
در آن تدبير كنند و نظر قرآن را به جهان مدرن عرضه نمايند».( آذرى قمى، احمد،
ولايت فقيه از ديدگاه قرآن، ج 1، ص 13.)