نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 207
بعضى از بزرگان در مورد سند اين حديث
گفتهاند: «از آن جهت به اين حديث مقبوله مىگويند كه مورد قبول و پذيرش اصحاب
«فقها» قرار گرفته است؛ زيرا همگى در باب «قضا» و «افتا» به اين حديث استناد جسته
و استدلال كردهاند و از ديدگاه فن «علم رجال» به همين اندازه براى حجيت خبر واحد
كافى است؛ زيرا دليل حجيت خبر واحد بناى عقلاست كه شامل اينگونه موارد- يعنى خبر
واحد مورد عنايت اهل خبره فن- مىگردد».[1]
هرچند عمر بن حنظله در كتب رجال مورد توثيق واقع نشده، از آنروى كه روايات زيادى
از معصومين عليهم السّلام نقل كرده،[2] فقهاى
بزرگ اين حديث را پذيرفته و برخى نام صحيحه را بر آن نهادهاند.[3]
افزون بر اين، در سند اينروايت صفوان بن يحيى قرار دارد كه از اصحاب اجماع است. و
درباره اصحاب اجماع گفته شده: «وجود اصحاب اجماع در سند روايت، ما را بىنياز
مىكند از بررسى حال وثاقت راويان بعد از او اگر دليلى بر وثاقت آنها نباشد».[4] همچنين در دو روايت، امام صادق
عليه السّلام از عمر بن حنظله به خوبى ياد كرده است:
1. «عن يزيد بن خليفه، قال قلت لابى عبد اللّه عليه السّلام، إن عمر
بن حنظله اتانا عندك بوقت فقال ابو عبد اللّه عليه السّلام: اذا لا يكذب علينا».[5] 2. «عن عمر بن حنظله قال قلت لابى عبد اللّه عليه السّللام القنوت
يوم الجمعه فقال أنت رسولى اليهم فىهذا، اذا صليتم فى جماعه ففى الركعه الاولى و
اذا صليتم وحدانا ففى الركعة الثانيه».[6]
محقق مامقانى در تنقيح المقال بعد از ذكر اين دو روايت، قائل شده كه از اين دو مىتوان
توثيق عمر بن حنظله را برداشت نمود.[7]