نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 136
اجتماعى اسلام را جز در صورت تشكيل حكومت
نمىتوان اجرا كرد.
علامه طباطبايى در همين خصوص مىفرمايد: مسئله ولايت و اينكه جهات
اجتماعى زندگى انسانى ادارهكننده و سرپرستى مىخواهد، از بديهيات فطرى است».[1] اين حكم عقلى براساس قاعده تلازم
بين حكم عقل و شرع، سبب مىشود كه حكم شرعى و وجوب شرعى تشكيل حكومت، به صورت يك
حكم اوّلى كشف گردد.
آيت اللّه جوادى آملى دراينباره چنين گفته: «اصل حكومت، امرى است
عقلى كه عقل ضرورت آن را به خوبى ادارك مىكند و عقلا نيز به استناد ضرورت عقلى،
آن را مىپذيرند و چيزى كه برهان عقلى محض بر آن اقامه شود، حكم شرعى خواهد بود.
از سوى ديگر، دليل نقلى نيز آن را امضا نموده، شرايط و اوصاف لازم را به صورت
تفصيلى بازگو مىكند».[2] اگر ضرورت
حكومت را اينگونه بيان كنيم، مفهوم اين سخن امام كه «حكومت از احكام اوليه اسلام
است»، روشن خواهد شد.
3. حكومت: اهمّ احكام الهى
در مورد اهميت حكومت از ديدگاه امام خمينى قدّس سرّه مطالبى را
بازگفتيم، از همينرو در اين بخش به «اهم» بودن حكومت مىپردازيم. امام در جايى
مىگويد: «حكومت ... اهمّ احكام الهى است»[3]
امام صادق عليه السّلام حكومت شايسته را برپادارنده عدل و داد و نابودكننده ظلم و
فساد معرفى مىكند:
«در سايه ولايت حاكم عادل و كارگزاران او، هر حقى حيات مىيابد و هر
عدلى اقامه مىشود و هرگونه ظلم و ستم و فساد از بين مىرود. ازاينرو، آن كس كه
براى تقويت چنين دولتى تلاش و كمك نمايد، بر طاعت خداوند و قوت يافتن دين او جديت
كرده است».[4] در روايات
متعددى، از پنج فريضه نماز، زكات، روزه، حج و ولايت به عنوان پايههاى اسلام ياد
شده و در برخى آمده است كه «به هيچچيز مانند ولايت [- حكومت] سفارش نشده است».[5] نيز در
[1] . ر. ك محمد حسين طباطبايى، بررسيهاى اسلامى، مقاله
زعامت و ولايت بحثى درباره مرجعيت، ص 94 و 176 نقل به معنا.
[4] .« قال الصادق عليه السّلام: ... و ذلك انّ في
ولايه و الى العدل و ولاته احياء كل حق و كل عدل و اماته كل ظلم و جور و فساد،
فلذلك كل الساعي في تقوية سلطانه و المعين له على ولايته ساعيا الى طاعه اللّه
مقويا لدنيه».( ر. ك: تحف العقول، ص 332).
[5] .« و لم يناد شىء كما نودى بالولايه».( اصول كافى،
ج 2، ص 18.)
نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 136