نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 137
برخى ديگر آمده: «ولايت [- حكومت] برتر از
بقيه است؛ زيرا كليد همه آنهاست و والى، دليل و راهنماى آنها مىباشد».[1] حضرت رضا عليه السّلام امام را كسى
مىداند كه نماز، زكات، روزه، حج و جهاد را به كمال مىرساند و با اجراى صحيح
آنها، هرگونه نقص و كمبودى را از آن مرتفع مىسازد. همچنين حضرت مىافزايد:
جمعآورى ماليات، اجراى حدود و احكام و صيانت از كشور اسلامى و مرزهاى آن، با وجود
امام تحقق مىيابد».[2] امام
خمينى قدّس سرّه حكومت را در جايگاهى فراتر از احكام ديگر مىدانست و حتى آن را هم
عرض فروع دين نيز قرار نمىدهد. در بيانات حضرت امام آمده است؛ «اينكه اين قدر
صداى غدير بلند شده و اين قدر براى غدير ارج قائل شدهاند، براى اين است كه با
اقامت ولايت- يعنى با رسيدن حكومت به دست صاحب حق- همه اين مسائل حل مىشود؛ همه
انحرافات از بين مىرود. «بنى الاسلام على خمس»
نه معنايش اين است كه ولايت در عرض است؛ ولايت اصلش مسئله حكومت است ...
حكومت حتى از فروع هم نيست».[3]
امام در كتاب البيع در مورد اهميت حكومت فرموده: «حكومت آنقدر اهميت دارد كه نه
تنها در اسلام حكومت وجود دالرد، بلكه اسلام چيزى جز حكومت نيست و احكام شرع و
قوانين اسلامى يكى از شئون حكومت است. بدينترتيب حاكميت اسلامى و بسط عدالت مطلوب
بالذات، و احكام مطلوب بالعرض است كه مقصود از آنها اجراى حكومت است».[4]
4. ملاك تقدم حكومت بر همه احكام
امام خمينى قدّس سرّه دراينباره چنين سخنى دارد: «حكومت ... اهم
احكام الهى است و بر جميع احكام فرعيه شرعيه تقدم دارد».[5]
پس از اينكه روشن شد «حكومت اهم احكام الهى است»، تقدم حكم حكومتى نيز بر ساير
احكام آشكار مىشود، زيرا ملاك تقدم حكمى بر احكام ديگر به دليل اهميت
[1] .« لولايه افضل، لانها مفتاحهن و الوالى هو الدليل
عليهم».( همان.)
[2] .« بالامام تمام الصلوه و الزكاه و الصيام و الحج و
الجهاد و توفير الصدقات و امضاء الحدود و الاحكام و منع الثغور والاطراف».( همان،
ص 200).
[4] .« بل يمكن ان يقال: الاسلام هو الحكومه بشؤونها، و
الاحكام قوانين الاسلام، هي شان من شوونها. بل الاحكام مطلوباتبالعرض و امور آليه
لاجرائها و بسط العداله».( امام خمينى، كتاب البيع، ص 427).