نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 223
معصوم (عليهم السلام) با عنوان «روايتكنندگان احاديث» ياد
كنند؛ بنابراين مراد پيامبر (ص) از جانشينان، منحصر در ائمه (عليهم السلام) نيست و
فقهاى عادل را نيز شامل مىشود. آخرين مطلبى كه درباره اين روايت مىتوان گفت
اينكه پيامبر اكرم (ص)، مهمترين ويژگى خلفا و جانشينان خود را «بيان احاديث و
سنّت خود» مىدانند؛ و از اين عبارت مىتوان تأكيد بر فقاهت و عدالت جانشينان
پيامبر را بهدست آورد.
2. روايت على بن ابىحمزه
على بن ابىحمزه مىگويد: از امام كاظم (ع) شنيدم كه فرمود:
... فقيهان مؤمن دژهاى استوار اسلام مىباشند، همانگونه كه ديوارهاى
بلند شهر، حافظ شهر مىباشند.[1]
امامخمينى در توضيح اين روايت مىفرمايند: فقيه تنها زمانى مىتواند
حافظ و نگاهبان تمامى ابعاد و شئون اسلام[2]
باشد كه به حكومت دسترسى داشته باشد. در غير اين صورت اگر قرار باشد تنها به ذكر
قوانين و مقررات بسنده كند و حاكمان طاغوت هرگونه كه بخواهند مقررات را اجرا كنند،
چنين فقيهى هرگز نمىتواند حافظ واقعى دين شمرده شود. بنابراين منظور از «فقيه» در
روايت فوق، همان «ولى فقيه» و حاكم اسلامى است. امامخمينى اين روايت را از نظر
سندى هم درخور اعتماد مىداند.
[2]. توجه داريم كه ابعاد و شئون اجتماعى اسلام
گسترهاى از برقرارى عدالت اجتماعى و اجراى حدود الهى، تا حفظ مرزهاى كشور اسلامى
و گرفتن مالياتهاى اسلامى و هزينه كردن آن در راه مصالح مسلمين و ... را شامل
مىشود.
نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 223